Jeroen Dijsselbloem houdt Europa Lezing

Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Eurogroep, zal op 17 januari 2018 de Europa Lezing geven in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden.

Als voorzitter van de Eurogroep en Nederlands minister van Financiën heeft Dijsselbloem de afgelopen jaren de eurocrisis van binnenuit meegemaakt. Bij zijn aantreden in januari 2013 bevond de crisis zich op een hoogtepunt. De Cypriotische bankensector verkeerde in zwaar weer en moest op korte termijn financieel worden ondersteund. Onder Dijsselbloems leiding speelde de Eurogroep een centrale rol bij de totstandkoming en coördinatie van deze steunoperatie. Tegelijkertijd was ze intensief betrokken bij de vormgeving van structurele versterkingen van de muntunie, in het bijzonder de Bankenunie. Als gevolg hiervan verschilt de eurozone nu wezenlijk ten opzichte van de  muntunie die Dijsselbloem aantrof bij zijn aantreden.

Het Europa Instituut, dat de Europa Lezing voor de zevende maal organiseert, is verheugd met het feit dat Dijsselbloem heeft besloten om in Leiden terug te blikken op zijn tijd als voorzitter van de Eurogroep. Stefaan Van den Bogaert, hoogleraar Europees recht en directeur van het Europa Instituut: ‘We kijken ernaar uit dat de voorzitter zijn uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van de euro deelt met het publiek van de Europa Lezing.’

Jeroen Dijsselbloem

Biografie Jeroen Dijsselbloem

Jeroen Dijsselbloem is een ervaren econoom en politicus. Voor zijn aantreden als minister van Financiën in november 2012 en als voorzitter van de Eurogroep in januari 2013 bekleedde hij verscheidene openbare functies, waaronder die van adviseur van de minister van Landbouw (1996-1998), beleids­medewerker voor de Partij van de Arbeid (PvdA) (1993-1996) en gemeenteraadslid in Wageningen (1994‑1997). Van 2000 tot en met 2012 was hij lid van de Tweede Kamer van het Nederlandse parlement.

Europa Lezing

Eerdere sprekers (in chronologische volgorde):

U kunt de lezing alleen op uitnodiging bijwonen.

Europa Instituut

Meer informatie over het Europa Instituut.