Het succes van Florian Schneider's 'role-playing' onderwijs

Sinoloog Florian Schneider ontving de LUS onderwijsprijs en mag zich dit collegejaar de beste docent van de Universiteit Leiden noemen. Schneider oogstte veel lof met zijn vernieuwende, op role-playing gebaseerde onderwijsmethoden.

Vereerd, dat je bent uitgeroepen tot beste docent?

‘Zeker, het was een groot moment voor mij. Wat mij het meest ontroert is dat ik ben genomineerd door mijn studenten. De afgelopen weken zijn er zoveel studenten op me afgekomen om me te feliciteren met de prijs, dat het echt voelt als een moment van erkenning. Ik werk soms wel 70 uur per week om onderwijs op hoog niveau te kunnen leveren, dus ik ben heel blij om te merken dat de studenten dat ook echt merken.

‘Ik moet daar wel bij zeggen dat ik in de luxe positie zit dat ik de tijd heb om zo toegewijd te zijn; ik heb een heel begripvolle vrouw en geen kinderen. In het huidige systeem is het voor veel wetenschappers lastig om dezelfde hoeveelheid tijd vrij te maken. Ik zou graag zien dat het speelveld iets anders wordt ingedeeld zodat het makkelijker wordt voor alle docenten om kwalitatief hoog onderwijs te geven.

‘Ik denk dat de LUS Onderwijsprijs hier al erg aan bijdraagt omdat erkenning voor doceren belangrijk is. Wetenschappers krijgen niet dezelfde erkenning of carrièrekansen voor hun onderwijs als ze voor hun onderzoek krijgen, wat ervoor zorgt dat de meeste wetenschappers het gros van hun uren steken in wetenschap terwijl we hier ook echt zijn voor onderwijs.’

Studenten gaan in Schneider's lessen op 'quests' voor experience points (XP).

Wat maakt jouw onderwijs zo succesvol?

‘Ik baseer mijn onderwijsmethode op de role-playing game Dungeons & Dragons. Het idee achter role-playing games is dat je een personage creëert, dat – door zich bepaalde vaardigheden eigen te maken – Ervaringspunten (XP) verzamelt. Hoe meer XP je hebt, hoe hoger het ‘level’ waarin je zit. In mijn onderwijs pas ik dit op deze manier toe: studenten doen opdrachten die corresponderen aan een aantal XP, dat weer correspondeert met cijfers.

‘Mijn studenten weten dus wat ze moeten doen voor een zes of een acht. Dit geeft een geheel andere leerervaring. Doordat studenten een gevoel van controle hebben over de uitkomst van hun werk, merk ik dat ze harder werken. Ze stoppen niet bij een zesje, maar gaan door voor een acht of hoger. Ook probeer ik voor alle studenten iets in mijn les te stoppen waar ze goed in zijn. Sommige studenten zijn cognitief beter, andere emotioneel en sociaal.

‘We moeten een leerervaring bouwen waar al deze kwaliteiten inzitten. Ook geef ik heel veel feedback, daar besteed ik het meeste tijd aan. Ik geef op opdrachten veel inhoudelijk commentaar en advies over hoe ze het de volgende keer kunnen doen. Vooral hierop krijg ik de meeste positieve reacties van studenten.’

Aan de prijs is een beurs van 25.000 euro verbonden voor onderwijs, weet je al wat je daarmee gaat doen?

‘Ik moet van de Universiteit nog horen of dit ook echt tot de mogelijkheden behoort, er zitten namelijk een aantal regels aan het prijzengeld verbonden. Maar mijn droom? Dat is om mijn game-based lestechniek op te schrijven en te bundelen in een open source lesboek voor docenten en studenten. Ik wil de techniek geschikt maken voor verschillende vakgebieden zodat meer docenten deze manier van lesgeven kunnen gebruiken.

‘Ik moet nog uitzoeken hoeveel het kost om een lesboek open access te maken, want dat is ontzettend duur. Maar ik zou het het liefst gratis online zetten voor iedereen die interesse heeft. Ik wil dat het boek ook beschikbaar is voor docenten in landen waar de economie minder welvarend is dan in Nederland. Maar ik moet dus nog even uitzoeken of dit plan haalbaar is.

‘Mijn onderwijstechniek is wel een tijdrovende manier van lesgeven, dus het boek is vooral geschikt voor docenten die echt tijd willen investeren in onderwijs. Maar ik hoop dat de Universiteit een keer zegt: dit willen we gaan doen, we geven docenten de tijd en de middelen om actief hun onderwijs te verbeteren.’

Meer prijswinnend FGW-onderwijs

Docent filosofie Victor Gijsbers heeft de Facultaire Onderwijsprijs 2017 in ontvangst mogen nemen. Elk jaar wordt de Onderwijsprijs uitgereikt aan de meest inspirerende docent van de faculteit. Na het bezoeken van zijn lessen was de jury te spreken over de energie en droge humor van Gijsbers.