Orrit ontvangt OTP subsidie van NWO-TTW

Michel Orrit heeft een subsidie ontvangen uit het NWO-TTW Open Technologieprogramma. Hij gaat de kleine half miljoen euro gebruiken om individuele moleculen in beeld te brengen zonder fluorescentie te gebruiken.

De subsidie stelt Orrit in staat om een promovendus en een postdoc aan te nemen, en om nieuwe apparatuur te kopen. Het Open Technologieprogramma moedigt samenwerking aan tussen onderzoeksinstituten en technologiebedrijven. Daarom financiert NWO onderzoek met veel potentie voor technische toepassingen.

Orrit gaat het geld gebruiken om een techniek te ontwikkelen genaamd wide-field photothermal imaging. Eerder bracht hij al individuele moleculen in beeld via fluorescentie, maar dat limiteert observaties tot een paar seconden. Om zijn nieuwe techniek zonder fluorescentie te ontwikkelen, gaan hij en zijn team gouden nanodeeltjes vastmaken aan moleculen, zodat ze dienen als labels. Vervolgens verwarmen ze hun sample met een laser, waarmee ze de brekingsindex beïnvloeden rondom de labels. Deze plaatselijke verstoring verstrooit het licht van een tweede lasterstraal, zodat het een signaal vormt. Dit signaal verraadt de locatie van de moleculen, voor ongelimiteerde tijdsduur.

‘We zijn dan de eersten die moleculen op deze manier volgen met wide-field imaging,’ zegt Orrit. ‘In plaats van het sample stap-voor-stap te scannen, brengen we het hele sample in één klap in beeld. Dat scheelt veel tijd.’