Sander Blok wint LION Image Award 2017

Sander Blok heeft de derde editie gewonnen van de jaarlijkse LION Image Award. Hij maakte een kleurrijke afbeelding van gouden nanodeeltjes met een lage-energie elektronenmicroscoop.

Promovendus Sander Blok ontvangt de eerste prijs op het Ehrenfest colloquium van woensdag 29 november. Zijn winnende foto krijgt een plek in de eregalerij op de 1e verdieping van het Oortgebouw, naast de winnaars van de voorgaande jaren. Bekijk hieronder de top 3 van de LION Image Award 2017.

Winnaar

Sander Blok

Sander Blok gebruikte een lage-energie elektronmicroscoop om het voltage te meten op een netwerk van piepkleine gouden nanodeeltjes. Zo bestudeert hij op welke manier elektrische stroom erdoorheen vloeit. Elk puntje is een gouddeeltje van 10 nanometer (tienduizend maal dunner dan een menselijke haar) met een kleur die aangeeft hoe hoog (blauw) of laag (roze) de spanning erover is.

2e plaats

Jelmer Wagenaar

The Creation of Adam van Michelangelo, maar dan op piepkleine schaal. Jelmer Wagenaar gebruikte een Scanning Electron Microscope voor deze afbeelding. Het stofdeeltje rechts bestaat uit ragfijne koolstof nanodraadjes. Het was de bedoeling om een enkel draadje te isoleren en te plakken op het haardikke gouddraadje links, zodat hij een enkel koolstof nanodraadje kan gebruiken als een ideale piepkleine slinger voor zijn gevoelige experimenten. Tijdens die experimenten meet hij ultrazwakke krachten van enkele zeptoNewtons (10-21 Newton). Dat is een quadriljoen maal kleiner dan het gewicht van een mens!

3e plaats

Doohee Cho

Doohee Cho gebruikte een Scanning Tunneling Microscope (STM) om dit kleurrijke bloemenpatroon op een gouden oppervlak vast te leggen. Goudoppervlakken staan bekend om hun visgraatstructuur. Dit oppervlak bestaat uit twee domeinen met verschillende atomaire configuratie. De muren tussen twee domeinen lijken op visgraten. Normaal gesproken smelten deze muren niet samen tot één punt. Maar na het indeuken van het oppervlak met een STM-tip bij een temperatuur van drie graden boven het absolute nulpunt (3 Kelvin), kwam dit bloemenpatroon tevoorschijn.