Michiel Tjepkema en Georgina Kuipers spreken op congres over Groningse mijnbouwschade

Op 14 december organiseren de JVO Academie, de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Leiden een congres rond de door gaswinning veroorzaakte mijnbouwschade in Groningen. Michiel Tjepkema en Georgina Kuipers, universitair hoofddocent respectievelijk promovenda van de afdeling Staats- en bestuursrecht, zullen een bijdrage leveren aan deze bijeenkomst in Nieuwspoort.

Voor in elk geval de komende 10 jaar valt er veel werk te verwachten bij de afwikkeling van mijnbouwschade in Groningen, veroorzaakt door gaswinning. In alle lagen van het openbaar bestuur en bij de bevolking en het bedrijfsleven zijn thans de juridische en financiële gevolgen van de mijnbouwschade zichtbaar en voelbaar. Hoe komt er weer vertrouwen in de toekomst?

Michiel en Georgina schreven eerder over de schadeafhandeling in Groningen in hun artikel ‘Publieke regie in Groningen. Publiekrechtelijke schadeafhandeling en het vertrouwen in de overheid.’ In deze bijdrage reflecteerden zij op het tot nu toe onvoldoende vertrouwenwekkende proces van schadeafhandeling en gaven zij vanuit inzichten uit de sociale wetenschap en het bestuursrecht suggesties voor verbetering. Tijdens het congres in Nieuwspoort zullen zij hier verder op in gaan.

Dit congres is o.a. bedoeld voor Tweede Kamerleden, Statenleden, medewerkers van het Rijk, provincies en gemeenten, advocaten, juridische adviseurs, leden en medewerkers van de Raad van State en rechterlijke macht.

Zie voor meer informatie en mogelijkheid tot registratie de website van het congres.