Jane Austen Festival: een geslaagde Alumnidag Engelse taal en cultuur

Op zaterdag 28 oktober vond in het Lipsius de alumnidag Engelse taal en cultuur plaats. Deze dag, de zesde alweer sinds 1993, stond in het teken van het leven en werk van schrijfster Jane Austen (1775-1817) in verband met haar 200e sterfjaar.

Drukbezocht festival

De alumni, waarvan er zich maar liefst 220 hadden aangemeld, werden welkom geheten door opleidingsvoorzitter Ingrid Tieken-Boon van Ostade. Zij vertelde onder andere over de huidige bachelor-masterstructuur en het doel van de Faculteit Geesteswetenschappen om het onderwijs meer te integreren met onderzoek en meer aandacht te besteden aan de arbeidsmarkt.

Vertalingen, stijl en humor

Tijdens de lezingen kwamen Jane Austens stijl en humor ruim aan bod. Zo konden de alumni tijdens een lezing van Lettie Dorst en Katinka Zeven verschillende Nederlandse vertalingen van Pride and Prejudice met het origineel vergelijken en discussiëren over welke vertaling het beste Austens ironische stijl overbrengt. Ook zijn de grappen die Jane Austen in haar romans maakt besproken door Michael Newton en is er door Wim Tigges aandacht besteed aan een recente adaptatie van haar werk: de televisieserie Lost in Austen waarin een vrouwelijke lezer van Pride and Prejudice vanuit de eenentwintigste eeuw opeens zelf in Elizabeth Bennets schoenen staat.

Alumni aan het woord

Niet alleen docenten kwamen aan het woord. Zo vertolkte alumna Daný van Dam Catherine uit Northanger Abbey in een lezing van Evert van Leeuwen. Hij illustreerde dat al in Austens tijd de impact van een roman op haar lezers veel belangstelling kreeg. Ook presenteerden twee recent afgestudeerden, Katja Perevedentseva en Marije Haasnoot, hun masterscriptie. Alumnus Ruud Hisgen vertelde over het tijdschrift Ramp dat hij indertijd met medestudenten heeft opgezet, en dat met gedichten zoals Razor (voorgelezen door oud-docent Cedric Barfoot) uitgroeide tot een groot succes. Verder werden twee recent overleden oud-docenten, Beverley Collins en Bob Rigter, herdacht door oud-collega’s Rias van den Doel en Frits Beukema. Marion Elenbaas hield een lezing waarin onder meer werd gekeken naar Jane Austens gebruik van phrasal verbs, en Ingrid Tieken-Boon van Ostade onderzocht de rijkdom van Jane Austens familie aan de hand van testamenten. De dag werd afgesloten met een gezellige borrel.

Studenten en jonge alumni op weg helpen

Gedurende de hele dag was er een boekenmarkt waar menig alumnus een proefschrift heeft bemachtigd van een oud-docent of een ander boek aan zijn of haar boekencollectie heeft kunnen toevoegen. Nieuw was de aankondiging van de oprichting van een alumnivereniging Engels door Karin van Eck en Tineke van der Toorn. Ook konden alumni zich opgeven voor het universitaire mentornetwerk, zodat zij met hun werkervaring studenten en jonge alumni op weg kunnen helpen op de arbeidsmarkt.

De organisatie kijkt terug op een geslaagde alumnidag en wil iedereen bedanken voor zijn of haar enthousiasme.

(Irene Kleiweg, studentlid OLB BA Engelse taal en cultuur)