Benoeming Marike Knoef tot hoogleraar Empirische Micro-Economie

Het College van Bestuur heeft besloten Marike Knoef per 1 januari 2018 te benoemen tot hoogleraar Empirische micro-economie.

Marike Knoef.
Marike Knoef

Sinds januari 2011 is Marike werkzaam bij de afdeling Economie van de Universiteit Leiden. Daarvoor studeerde ze econometrie en schreef ze haar proefschrift aan de Universiteit van Tilburg. Haar onderzoek richt zich op het bestuderen van individuen en huishoudens op het gebied van pensioen, arbeidsmarkt, gezondheid en sociale zekerheid. Zij heeft diverse onderzoekssubsidies verworven en publiceerde in toonaangevende internationale tijdschriftenOp 8 november 2017 heeft zij de World Cultural Council special recognition award ontvangen, een onderscheiding voor leading scientists.

Marike werkt graag samen met onderzoekers van andere disciplines. Binnen de rechtenfaculteit doet ze onderzoek samen met de afdeling Criminologie. Daarbuiten werkt ze samen met de afdeling psychologie van de faculteit Sociale Wetenschappen. Tevens is ze verbonden aan het Leiden-Delft-Erasmus Centre for BOLD Cities, dat big data-onderzoek inzet bij het oplossen van stedelijke vraagstukken.

Marike maakt deel uit van de directie van het Netwerk for Studies on Pensions, Aging and Retirement (Netspar), waar zij zich onder andere richt op de totstandkoming van het onderzoeksprogramma 2019-2023. Zij is een nationaal en internationaal erkend expert op het terrein van pensioenopbouw en de toereikendheid van pensioen en slaat succesvol de brug tussen onderzoek en praktijk. Zo heeft ze meegeschreven aan het Advies Toekomst Pensioenstelsel van de Sociaal-Economische Raad en heeft ze haar onderzoek gepresenteerd aan het IMF en het World Economic Forum. Ze bereikt ook regelmatig het brede publiek, onder andere met een kennisclip in de aanloop naar de verkiezingen van maart 2017.