International Society for the Prevention of Child Abuse and Neglect in Den Haag

Op 2 en 3 oktober 2017 heeft een delegatie van de Afdeling Jeugdrecht deelgenomen aan de 15e Europese regionale conferentie van de International Society for the Prevention of Child Abuse and Neglect in Den Haag.

Prinses Laurentien opent het congres.

Het congres werd bezocht door professionals en academici op het gebied van kindermishandeling en verwaarlozing, seksueel geweld tegen kinderen en jeugdbescherming vanuit de hele wereld. Het congres werd geopend door Prinses Laurentien. Daarnaast waren er interessante plenaire lezingen van onder andere Corinne Dettmeijer-Vermeulen, Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen, Marielle Dekker, directeur Augeo Foundation en Dr. Bessel van der Kolk, Trauma Center Boston. De afdeling jeugdrecht was met vijf mensen vertegenwoordigd.

Stephanie Rap en Denise Verkroost aan het woord.

Marielle Bruning en Daniella Zlotnik hebben hun onderzoek naar het recht op bescherming en gezondheid voor slachtoffers van kindermishandeling in Nederland gepresenteerd. Stephanie Rap en Denise Verkroost hebben de eerste resultaten van hun onderzoek naar de participatie van kinderen in jeugdhulp en jeugdbescherming in het gedecentraliseerde jeugdstelsel gepresenteerd. Jaap Doek heeft in zijn presentatie de toegang tot het recht en het recht op compensatie voor slachtoffers van seksuele uitbuiting en seksueel geweld belicht vanuit internationaal mensenrechtelijk kader.

Daniella Zlotnik en Marielle Bruning.
Denise Kroost en Stephanie Rap.