Half miljoen euro voor ontwikkeling betere en goedkopere MRI-scanners

Prof. Andrew Webb is door NWO benoemd tot Simon Stevin Meester 2017. Webb is hoogleraar MRI-fysica aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Aan de prijs is een bedrag van 500.000 euro verbonden. Webb richt zich met dat bedrag op het ontwikkelen van nieuwe MRI-technieken waarmee je ziektes in een veel vroeger stadium kunt opsporen. Daarnaast ontwikkelt hij mobiele MRI-scanners voor gebruik in ontwikkelingslanden.

Prof. Andrew Webb wil MRI technieken nog verder verbeteren om ziektes eerder op te sporen. ‘Ons belangrijkste doel is het ontwikkelen van nieuwe MRI-technieken waarmee je betere medische diagnoses kunt stellen, en daardoor ziektes nog vroeger kunt opsporen,’ aldus Webb. Vroege diagnose is van het grootste belang bij ziektes die in een vroeg stadium nog goed te behandelen zijn. Gezonde mensen bij wie in de familie gevaarlijke erfelijke aandoeningen voorkomen, bijvoorbeeld de ziekte van Huntington, zouden veel baat hebben bij betere MRI. Maar ook oogtumoren en de eerste symptomen van alzheimer zijn in een vroeger stadium dan wellicht beter op te sporen.

De jury van het NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW)  stelt dat Webb het Simon Stevin Meesterschap verdient voor zijn hoogstaande wetenschappelijke werk en de manier waarop hij een brug weet te slaan tussen onderzoek, het bedrijfsleven en de kliniek. “Zijn kracht ligt bij uitstek in het zoeken naar oplossingen die buiten de gebaande paden liggen. Bij het verbeteren van MRI-beelden zoekt hij niet naar dure technische oplossingen, maar probeert hij slim gebruik te maken van simpele materialen die dezelfde voordelen bieden. Zijn methodes gelden als zeer innovatief en worden inmiddels in tal van ziekenhuizen toegepast”, aldus het NWO-persbericht.

Lees verder bij het LUMC >