Geslaagde aftrap Staats- en bestuursrecht

Op vrijdag 8 september vond de jaarlijkse kick-off van de master Staats- en bestuursrecht plaats. De nieuwe studenten werden in het Kijkhuis welkom geheten door Michiel Tjepkema. Vervolgens gaf Sebastiaan Renkema een presentatie over de activiteiten van de studievereniging Res Publica. De mastercoördinator Michiel van Emmerik introduceerde de docenten en besprak met de studenten wat hen te wachten staat in het komend studiejaar.

Geerten Boogaard gaf een inleiding op de film ‘All the king’s men’ (1949), waarin hij het thema van populisme behandelde. Aan de hand van de politieke stijl van gouverneur Huey Long Jr. besprak hij de kenmerken van het populisme. Centraal stond de vraag in hoeverre anderen met populisten zouden moeten samenwerken om ‘goede’ doelstellingen te bereiken. Geerten Boogaard besprak de verschillende opvattingen hierover.

Na vertoning van de film heeft Job Cohen de studenten, alumni en medewerkers welkom geheten bij de barbecue in Café Olivier. Job Cohen heeft in zijn welkomstwoord nadruk gelegd op het belang van staats- en bestuursrechtjuristen in het openbaar bestuur.

Tijdens de barbecue konden studenten kennismaken met docenten en alumni. Res Publica organiseerde het ‘speeddaten’, waardoor studenten in korte tijd kennis konden maken met alumni van het Ministerie van OCW, de Raad van State, het Hoogheemraadschap, Stibbe en de Autoriteit Consument en Markt.