Jorrit Rijpma wint Europese subsidie als Jean Monnet Professor

Jorrit Rijpma, universitair hoofddocent EU recht aan het Europa Instituut, heeft een Jean Monnet Chair gekregen van de Europese Commissie.

Naast de eretitel “Jean Monnet Professor”, ontvangt Rijpma een driejarige subsidie voor zijn project “Mobility and Security in Europe” (MOSE). Hiermee wordt hij in staat gesteld een aantal nieuwe vakken op te zetten op het gebied van de Europese samenwerking op het gebied van Justitie en Binnenlandse Zaken. Daarnaast, draagt de subsidie bij aan onderzoek en valorisatie op dit gebied. Het project kijkt naar de antwoorden van de Unie op al dan niet reële veiligheidsproblemen die gelinkt zijn aan het ontbreken van grenscontroles in de Europese Unie.

Professor Van den Bogaert, afdelingshoofd en directeur van het Europa Instituut, reageert: “wij zijn verguld met dit succes en de kansen die dit biedt om onze activiteiten uit te breiden op een zo belangrijk en actueel gebied.”

Het Jean Monnet Programma ondersteunt onderwijsactiviteiten op het gebied van Europese Studies en Chairs worden toegekend op basis van een internationale competitieve selectieprocedure. Dit jaar werden slechts drie chairs toegekend aan academici in Nederland. Eerder ontvingen onder meer Prof. Steunenberg en Prof. Hosli van de Faculteit voor Governance and Global Affairs een Jean Monnet Chair.