Jorrit Rijpma MR. van de week

Dr. Jorrit Rijpma, als universitair hoofddocent verbonden aan het Europa Instituut, is deze week Mr. van de week van het magazine Mr. Rijpma wordt door het tijdschrift in het zonnetje gezet omdat deze week bekend werd dat hij is benoemd tot Jean Monnet Chair ad personam door de Europese Commissie.

Eerder deze maand werd dus bekend dat Rijpma was benoemd door de Europese Commissie tot Jean Monnet Chair ad personam. Naast de eretitel “Jean Monnet Professor”, ontvangt Rijpma een driejarige subsidie voor zijn project “Mobility and Security in Europe” (MOSE). “De subsidie zal in de eerste plaats gebruikt worden om een aantal nieuwe vakken rond dit thema op te zetten. Op het gebied van onderzoek ga ik met name kijken naar hoe de Europese Unie de uitdagingen op het gebied van migratie, asiel en grensbeleid kan aangaan zonder haar kernwaarden – zoals de bescherming van mensenrechten – uit het oog te verliezen.

Het interview met Rijpma is in zijn geheel te lezen op de website van dagblad Mr.