Rechtenfaculteit Leiden viert 5 jaar Frontiers of Children’s Rights Summer School

Op woensdag 5 juli 2017 organiseerden de Afdeling Jeugdrecht en het Grotius Centre for International Legal Studies van de faculteit der Rechtsgeleerdheid een feestelijke borrel ter ere van het 5-jarig bestaan van de ‘Frontiers of Children’s Rights’ summer school. De summer school heeft sinds de oprichting in 2013 professionals, onderzoekers en studenten van over de hele wereld verwelkomd.

Tijdens de bijeenkomst ontving de decaan van de rechtenfaculteit, prof. Joanne van der Leun, als cadeau een boekje met indrukken van de eerste vijf jaar van de Summer School. In haar toespraak sprak zij opnieuw haar steun uit voor het programma, en uitte zij haar waardering voor het mooie programma en het interdisciplinaire karakter van de summer school over het relatief jonge vakgebied internationale kinderrechten.

De summer school ‘Frontiers of Children’s Rights’ heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een hoogwaardig post-academisch programma dat kennis en inzicht biedt in de betekenis van internationale kinderrechten  voor kinderen en hun gezinnen in verschillende contexten. Deelnemers werken samen met gerenommeerde internationale experts en academici en ’s werelds meest vooraanstaande personen op het gebied van kinderrechten in interactieve seminars en workshops op thema’s als migratie, jeugdrecht, alternatieve zorg, klimaatverandering, internationale crises en conflicten en digitale technologie. Ook wordt bijvoorbeeld aandacht besteed aan de zakenwereld in relatie tot kinderrechten.

Om de summer school tot een succes te maken, werken de cursuscoördinatoren samen met vertegenwoordigers van verschillende organisaties en instanties, waaronder UNICEF, Defence for Children International en het Internationaal Strafhof (ICC). De deelnemers van de 5e editie bezochten onder meer het Internationaal Strafhof in Den Haag voor een discussie met twee medewerkers van de openbaar aanklager bij het strafhof over het specifieke beleid ten aanzien van kinderen. Daarnaast hadden de deelnemers de uitzonderlijke mogelijkheid om de effecten van klimaatverandering voor kinderen te bespreken met niemand minder dan prof. Benyam Dawit Mezmur, voorzitter van het Afrikaanse Comité van Deskundigen voor de Rechten van het Kind en voormalig voorzitter van het VN Kinderrechtencomité. Prof. Mezmur was speciaal ingevlogen vanuit Kaapstad om de deelnemers van de summer school te ontmoeten en inspireerde hen om te blijven werken aan de verwezenlijking van de rechten van kinderen, waar dan ook ter wereld.

Participants of the Frontiers of Children's Rights Summer School visit the ICC