Innovatie in het onderwijs: Masterstudenten vloggen over de europeanisering van het Nederlands bestuursrecht

In het kader van het Mastervak Bestuursrecht in de Europese rechtsorde (‘BER’) hebben de studenten van het Masterprogramma Staats- en bestuursrecht gevlogd over de europeanisering van het Nederlands bestuursrecht. In ongeveer zeven minuten bespraken de studenten op kritische wijze en aan de hand van de literatuur de relevante feiten en rechtsvragen van een of meerdere uitspraken van nationale of Europese rechterlijke instanties. De studenten analyseerden voornamelijk de implicaties van de besproken uitspraken voor het Nederlands bestuursrecht.

Vloggen is een innovatieve leermethode die steeds vaker in het onderwijs wordt toegepast. De vlogs (‘video blogs’), uitgevoerd in tweetallen, werden peer-reviewed door andere studenten en geëvalueerd door de docenten tijdens de werkcolleges. De studenten van het Masterprogramma vonden het maken en bekijken van vlogs over de voorgeschreven jurisprudentie een inspirerende en leerzame leermethode. Met dit didactische experiment wilde het team van docenten van het vak BER de studenten stimuleren om hun mondelingvaardigheden en creativiteit te ontwikkelen en ‘out of the box’ te denken. De vlogs werden op verschillende locaties opgenomen: Melissa Zee en Joyce van der Holst hebben bijvoorbeeld op Schiphol gevlogd over de Europese regels omtrent de compensatie voor vertraagde vluchten. Meerdere ‘vloggers’ van het vak BER hebben ook vooraanstaande juristen op het gebied van het Europees bestuursrecht zoals prof. dr./AG Rob Widdershoven geïnterviewd. Dit unieke experiment met vloggen is zeer goed verlopen en wordt met enige aanpassingen voortgezet in het academisch jaar 2017/2018. Bent u benieuwd naar de vlogs van onze studenten? Haseeb Butt en Marco Sluijter hebben op een polder in de buurt van Leiden gevlogd over het arrest van het HvJEU Bonda (C-489/10) (wachtwoord: BER 2017) en Willem Knigge en Carlton Gordon hebben een BER-journaal editie opgenomen waar ze vlogden over het arrest Ivanova en Cherkezov t. Bulgarije van het EHRM.

Voor nadere informatie over dit experiment kunt u contact opnemen met prof. W. den Ouden en dr. S. Ranchordás (per 1 oktober adjunct-hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen).