Universiteit Leiden organiseert wereldkampioenschap computerschaak

Op het jaarlijkse World Computer Chess Championship nemen schaakcomputers uit de hele wereld het tegen elkaar op. Dit jaar was de Universiteit Leiden het strijdtoneel.

Van 1 t/m 7 juli 2017 stroomde het Snelliusgebouw op het Leidse Bio Science Park vol met computerschaakfanaten. Tijdens het kampioenschap streden de beroemde schaakcomputers Deep Shredder, Jonny, Chiron en Komodo (de huidige wereldkampioen) om de wereldtitel. Een uitzonderlijk sterke line-up, want het zijn de vier allerbeste spelers ter wereld.

Deep Blue en Kasparov

Dat computers beter kunnen schaken dan mensen, weten we sinds schaakcomputer Deep Blue grootmeester Garry Kasparov versloeg in 1997. Maar als we verschillende schaakcomputers het tegen elkaar laten opnemen, welke is dan het sterkst? Tijdens het jaarlijkse wereldkampioenschap computerschaak komen programmeurs van over de hele wereld samen om die strijd uit te vechten.

Spelen op ouderwetse schaakborden

Het is vooral de combinatie van software en hardware die het succes van een schaakcomputer bepaalt, vertelt Jaap van den Herik van het Leiden Centre of Data Science, een van de organisatoren. En de verschillen zijn klein: ‘De meeste schaakcomputers spelen op basis van hetzelfde soort algoritme, maar ze gaan op verschillende manieren om met details.’

Hoewel de computers al het denkwerk doen, worden de wedstrijden op gewone schaakborden gespeeld. Elke schaakcomputer wordt namelijk bediend door een zogenaamde operator, iemand die op een bord de door de computer gekozen zetten uitvoert.