Aja Huang: ‘De kracht van AlphaGo zit in het gebruik van neurale netwerken’

Hoe is Google’s computerprogramma AlphaGo zo krachtig geworden? Op 29 juni vertelde ontwikkelaar Aja Huang daarover tijdens een lezing in het Gorlaeusgebouw.

Eerder dit jaar verraste computerprogramma AlphaGo de hele wereld door de wereldkampioen in het razend ingewikkelde oosterse bordspel Go te verslaan. De overwinning wordt gezien als een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van de Kunstmatige Intelligentie. Aja Huang, een van de hoofdontwikkelaars van het programma, gaf afgelopen woensdag een lezing tijdens de ICGA Computers and Games conferentie in Leiden.

AjaGo

‘Ik ben vereerd om hier te zijn, want ik heb veel geleerd in deze community’, begint Huang zijn lezing voor een publiek van experts en liefhebbers op het gebied van computerspellen. Huang is geen vreemde in dit wereldje. Tien jaar geleden al nam hij deel aan de jaarlijkse Computer Olympiade, waarbij deelnemers hun eigen computerprogramma’s tegen elkaar laten strijden in spellen als Go en backgammon. Hij deed toen mee met zijn eerste Go-programma, vertelt hij: AjaGo. Heel ver kwam hij er destijds niet mee in de competitie, maar zijn deelname inspireerde hem om een nog veel krachtiger programma te ontwikkelen.

Tien jaar later is het zover: samen met zijn collega’s bij Google DeepMind heeft Huang het programma AlphaGo ontwikkeld, dat in maart 2016 wereldkampioen Lee Sedol wist te verslaan. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? De kracht van het programma, vertelt Huang, komt voort uit het gebruik van neurale netwerken, ook wel deep learning genoemd. Daarmee kan het programma de posities op het bord evalueren en nieuwe stappen bepalen.

Miljoenen spellen analyseren

Maar daarmee ben je er nog niet, zegt Huang: de netwerken zijn enorm krachtig, maar ze hebben heel veel training nodig. Dat gebeurde met een nieuwe combinatie van methoden, waarbij de computer op verschillende manieren leerde: door 30 miljoen spellen van menselijke Go-spelers te analyseren, en door miljoenen keren tegen zichzelf te spelen. Dat het programma werd ontwikkeld onder de paraplu van Google - waar de middelen en mogelijkheden ongelimiteerd zijn - heeft wel geholpen, vertelt Huang. Toch is ook hijzelf onder de indruk van hoe sterk AlphaGo uiteindelijk is geworden.

Huang gaat ook in op zijn motivatie, die begon bij liefde voor het spel Go. ‘Wij mensen houden nu eenmaal van spelletjes. Maar bij DeepMind zit er ook een ander aspect aan het onderzoek dat we doen: we willen het gebruiken om de wereld een beetje beter te maken. Deze technieken op het gebied van Kunstmatige Intelligentie kunnen ook worden ingezet op andere terreinen, en op die manier kunnen we straks allerlei praktische problemen oplossen. We zijn nu bijvoorbeeld bezig een medisch programma te ontwikkelen.’

Computers and Games

De lezing van Aja Huang is onderdeel van de jaarlijkse Computers and Games conferentie, die dit jaar plaatsvindt bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS). Tijdens deze conferentie presenteren onderzoekers van over de hele wereld de nieuwste resultaten van hun onderzoek naar computerspellen. Daarnaast staan er gerelateerde evenementen op het programma, zoals het Wereldkampioenschap Computerschaak en de Computer Olympiade.

Een video-opname van de lezing is te bekijken via de website van de conferentie.