Ruim 200 toeschouwers Andrei Linde in Leidse Schouwburg

Als gasthoogleraar in Leiden gaf de beroemde theoretisch fysicus Prof. Andrei Linde (Stanford University) een publiekslezing op 23 juni in de prestigieuze Leidse Schouwburg. Linde wordt wereldwijd geroemd als een van de bedenkers van de inflatietheorie, die een verklaring geeft voor de vorm en structuur van het heelal en nog steeds fier overeind staat na vele experimentele testen te hebben doorstaan. Recente satellietwaarnemingen geven de theorie nog eens extra ondersteuning. Linde sprak tijdens zijn lezing over dit spraakmakende onderwerp, met als titel ‘Universe or Multiverse’?

Beautiful Leiden

Linde begon de voordracht met zijn eerste indruk toen hij aankwam in zijn nieuwe tijdelijke thuisstad: ‘Leiden is beautiful!’. Toen kwam hij met een opsomming van de problemen die we tegenkomen bij de traditionele Big Bang Theory, zoals waarom het heelal zo extreem uniform is, en waarom het zo vlak is. Zijn inflatietheorie—waarin het universum opeens sterk in omvang toeneemt vlak na de oerknal—lost veel van die knelpunten op.

Multiversum

Vanuit deze introductie ging Linde in op de essentie van zijn lezing. Het succes van de inflatietheorie gaat hand in hand met een onverwachte voorspelling: er zouden meerdere universa moeten zijn, die samen een multiversum vormen. In plaats van rond te zweven in dezelfde ruimte, zouden die naast elkaar bestaan: zoals vijfhoeken op een voetbal of landen op een wereldbol. En net zoals landen andere wetten hebben, hebben verschillende universa andere natuurwetten. Dit kan veel van de overgebleven raadsels uit ons heelal verklaren, inclusief het mysterieuze vermogen van de wetenschap om de natuur zo nauwkeurig te beschrijven. Linde sloot de avond af door Albert Einstein hierover te citeren: ‘The most incomprehensible thing about the world is that is it comprehensible.’