Fulbright-Schuman Scholar beurs voor Joris Larik

Dr. Joris Larik, universitair docent vergelijkend, EU en internationaal recht aan de Faculteit Governance & Global Affairs—Leiden University College is de winnaar van een Fulbright-Schuman Scholar beurs voor onderzoek in de Verenigde Staten. Voor het academiejaar 2017-2018 werden in totaal vijf Fulbright-Schuman beurzen op post-doctoraal niveau toegekend.

Van augustus 2017 tot februari 2018 zal dr. Larik bij het Center for Transatlantic Studies van de Paul H. Nitze School for Advanced International Studies in Washington D.C., die deel uitmaakt van de Johns Hopkins University. Zijn project, getiteld “Forms of foreign policy collaboration in the unraveled Transatlantic space: From ‘two pillars’ to ‘peristyle’?”, heeft als doelstelling een reeks juridisch mogelijke, effectieve en politiek werkbare modi van trans-Atlantische samenwerking op het gebied van buitenlands beleid in kaart te brengen en te analyseren in reactie op de omwentelingen aan beide kanten van de Atlantische Oceaan, met name 'Brexit' en de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Naast een algemeen kader zal hij zich concentreren op de gebieden handels- en defensiebeleid. Het project is een voortzetting van zijn eerdere beleidsmatig onderzoek over de nieuwe Global Strategy for Foreign and Security Policy van de EU en zijn monografie van 2016 met de titel “Foreign Policy Objectives in European Constitutional Law”.