Bastiaan Rijpkema uitgeroepen tot New Scientist Wetenschapstalent

Bastiaan Rijpkema, jurist en rechtsfilosoof aan de Universiteit Leiden, is donderdagavond uitgeroepen tot New Scientist Wetenschapstalent 2017.

De prijs werd op 22 juni uitgereikt door populairwetenschappelijk tijdschrift New Scientist en het Rathenau Instituut. Rijpkema werd verkozen tot winnaar na een publieksstemronde en een juryberaad, die elk voor vijftig procent de einduitslag bepaalden. Hij won daarmee een geldbedrag van 2.500 euro en een trofee. Bovendien geeft New Scientist hem een podium om zijn wetenschappelijke bevindingen verder te verspreiden.

Donald Trump

Bastiaan Rijpkema (1987) onderzoekt in hoeverre een democratie zich mag weren tegen antidemocratische invloeden. Hij richt zich hierbij onder meer op de opkomst van extreemrechts in Duitsland, de constitutionele hervormingen in Turkije en de verkiezing van Donald Trump in de Verenigde Staten. Rijpkema stelt dat een democratie kan leiden tot haar eigen ondergang. Je kunt mechanismen in het systeem inbouwen om dit te voorkomen. Maar dit heeft gevolgen voor democratische vrijheden, de vrijheid van meningsuiting en het kiesrecht.

Actueel

Jim Jansen, jurylid en hoofdredacteur van New Scientist, benadrukte de actualiteit van zijn onderzoek. ‘Voor het eerst hebben we een winnaar uit de hoek van de sociale wetenschappen. En dat is niet vreemd. De vraag hoe we de democratie van de toekomst willen vormgeven, is een van de belangrijkste vragen van het moment.’

Vijf finalisten

Rijpkema stond op 22 juni met vier andere finalisten in De Kleine Komedie in Amsterdam. Namens de Universiteit Leiden streed ook Mariëtte Boon van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) voor de winst. De overige finalisten kwamen van de Universiteit Hasselt, KU Leuven en Maastricht University.