Universiteit Leiden wint ICC Moot Court Competition 2017

Van 14 tot en met 19 mei 2017, vond de ICC Moot Court Competition plaats in Den Haag. Een kleine 400 studenten en 175 juridische experts vulden het nieuwe Wijnhaven gebouw en namen deel aan deze internationale pleitwedstrijd. De finale van de competitie vond plaats Courtroom 1 van het Internationaal Strafhof.

De jaarlijks terugkerende pleitwedstrijd werd geopend op zondag 14 mei door niemand minder dan Benjamin Ferencz. Benjamin Ferencz was ten tijde van de processen van Neurenburg hoofdaanklager en gaf de studenten en rechters van de International Criminal Court (ICC) Moot Court Competition daarover een inspirerende speech. Hij vertelde hen nooit op te geven en altijd hoop te blijven houden.

Tijdens de finale op vrijdag 19 mei, streden Singapore Management University (Singapore), Queensland University of Technology (Australië) en Universiteit Leiden om de titel. Universiteit Leiden, met daarin de teamleden  Lena Ellen Becker, Stephen Greatley-Hirsch, Mariana Leite, Hugh McGowan, Lilla Ozoráková, Sara Pedroso  en coach Jens Iverson, ging er uiteindelijk met de titel vandoor.

De rechters tijdens de finale waren Judge Geoffrey Henderson, Hirad Abtahi, Head of Unit and Legal Adviser in the ICC Presidency, en William St-Michel, Associate Legal Adviser in the ICC Presidency.

De zesdaagse ICC Moot Court Competition wordt georganiseerd door het Grotius Centre for International Legal Studies in samenwerking met the International Bar Association en het Internationaal Strafhof. De competitie werd  gesponsord door de Planethood Foundation, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Gemeente Den Haag.

Foto: ©ICC-CPI