Bastiaan Rijpkema genomineerd voor New Scientist Wetenschapstalent 2017 - stem nu!

De Leidse rechtsfilosoof Bastiaan Rijpkema (1987) is genomineerd voor het New Scientist Wetenschapstalent 2017, de prijs voor de meest talentvolle jonge wetenschapper van Nederland en Vlaanderen. Rijpkema dankt zijn nominatie aan zijn actuele onderzoek naar weerbare democratie.

Van 23 mei tot 5 juni kan er op www.newscientist.nl/talent gestemd worden op de top 25 jonge wetenschappers.

Achttien Nederlandse en Vlaamse universiteiten mochten elk drie kandidaten nomineren; New Scientist koos daaruit een top 25 van jonge wetenschappers. Rijpkema werd voorgedragen door de Universiteit Leiden. Het publieksoordeel wordt na 5 juni gecombineerd met het oordeel van een jury. Vijf finalisten dingen op 22 juni, tijdens New Scientist Live: Nobelprijs, mee naar de titel van New Scientist Wetenschapstalent 2017.

Rijpkema is als universitair docent verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Hij promoveerde in december 2015 op zijn proefschrift Weerbare democratie: de grenzen van democratische tolerantie, waarin hij onderzoekt hoe een democratie om moet gaan met antidemocratische partijen. Met Weerbare democratie won hij de Prinsjesboekenprijs 2016, voor het beste politieke boek van het jaar. Hij maakt deel uit van het Filosofisch Elftal van Trouw en becommentarieert regelmatig de actualiteit bij Nieuws & Co op NPO Radio 1.

Contact

b.r.rijpkema@law.leidenuniv.nl en encyclopedie@law.leidenuniv.nl (+31 71 527 7548)

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Over Weerbare democratie

De handelseditie Weerbare democratie kreeg in zowel NRC Handelsblad als Trouw een vier sterren-recensie en werd bekroond met de Prinsjesboekenprijs 2016.

‘Een waardevolle verdieping van het debat over de democratie. (…) Hoe actueel kan een dissertatie zijn?’ Trouw

‘Prachtig proefschrift! Zowel qua stijl als inhoud.’ Arend Jan Boekestijn

‘Een heel goede, intelligente denkoefening.’  NRC-journalist Sjoerd de Jong in Argos, VPRO-radio

‘Het gebeurt niet zo vaak dat ik een proefschrift in een adem uitlees. En nog zeldzamer zijn de proefschriften die mij ertoe brengen om op een zo fundamenteel punt als de weerbare democratie, mijn mening bij te stellen’ Prof. dr. Meindert Fennema, TPO.nl

‘(…) in heel toegankelijk, bijna intiem helder Nederlands geschreven. (…) De studie van Rijpkema is lezenswaardig, goed geschreven, en levert een waardevolle bijdrage tot het actuele debat over een democratie met tanden’ Prof. mr. dr. H.U. Jessurun D’Oliveira, De Republikein

Uit het juryrapport van de Prinsjesboekenprijs 2016: “(…) een belangwekkende bijdrage geleverd aan de bezinning op een centrale vraag voor elke democratie.”

Enkele media-optredens: Buitenhof, Filosofisch Kwintet, Met het oog op morgen, DUNK, OBA Live, Het Politieke Boek, Nieuws en Co, Brainwash Radio, Bureau Buitenland, Boekestijn en De Wijk, Trouw, Knack, De Standaard