Helena Ursic presenteert op de conferentie in Ljubljana, Slovenië

Op 22 mei 2017 sprak onze onderzoeker en promovenda Helena Ursic op de internationale conferentie "Big Data: nieuwe uitdagingen voor wet en ethiek" in Ljubljana, Slovenië.

Hoewel dit de eerste Sloveense big data conferentie was, was het zeer goed georganiseerd en heeft de conferentie sprekers van over de hele wereld aangetrokken. Keynotes werden gegeven door (onder anderen) Renata Salecl (Ljubljana University), Joanna Bryson (Princeton University) en Nadya Purtova (Universiteit van Tilburg).

Helena heeft deelgenomen aan het panel dat gericht was op de individuele controle in de “big data” economie. Zij wees op het mislukken van het idee van individuele machtiging in het EU-gegevensbeschermingsbeleid, door aan te tonen hoe grote gegevens de volledige controle-rechtencatalogus in het GDPR ondermijnen.

Helena ging in haar bijdrage ook in op het hergebruik van data, een onderwerp waar het onderzoek van het EuDEco project zich op richt. EuDEco is een H2020 gefinancierd project waarbij eLaw een van de consortiumleden is. Helena en haar leidinggevende dr. Bart Custers houden zich beide bezig met de juridische aspecten van het project.