Proefstuderen: bezoekers vertellen

Duizenden scholieren kwamen tussen 29 maart en 1 april naar Leiden om te ervaren hoe het is om te studeren. Wij gingen langs bij de opleidingen Criminologie en Psychologie. ‘Ik ben wel zeker van de studie, maar nog niet van de universiteit. Daarom kom ik hier de sfeer proeven.’

Criminologie: mini-college

Opperste concentratie bij een mini-college Criminologie in de Lorentzzaal, de mooiste collegezaal van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Hier gaf Nobelprijswinnaar Hendrik Lorentz college, toen dit gebouw nog een laboratorium was. Een inspirerende gedachte voor de aanstaande studenten, maar al snel moeten zij op pad voor het volgende onderdeel: de werkgroepen.

Politietaken

De scholieren hadden de opdracht meegekregen om een krantenartikel mee te nemen waarin de politie een rol speelt. Deze artikelen werden vervolgens onderverdeeld in de drie hoofdtaken van de Nederlandse politie: opsporing, handhaving en hulpverlening. Hier viel al wat te leren: artikelen die lijken te gaan over hulpverlening, gaan bij nadere bestudering meer over opsporing of handhaving. Er is kennelijk minder aandacht in de media voor de taak hulpverlening.

Quiz

Het tweede deel van dit werkcollege bestond uit een quiz: hoeveel weten de scholieren eigenlijk van de politie? Verschillende aspecten van de wetshandhaving passeerden de revue, met vragen als: hoeveel korpsen heeft de politie? (strikvraag: er is maar één landelijk korps) en: hoeveel werknemers heeft de politie? (ongeveer 63 duizend). De grote prijs? Een enorme zak paaseitjes, die de gulle winnaars verdeelden onder de groep.

Piet van Duin, hbo-student Civiele techniek

Criminologie of Rechten?

Eén van die winnaars was Piet van Duin (20), hbo-student Civiele techniek. ‘Voordat ik Civiele techniek ging studeren had ik al interesse in Criminologie, toen heb ik toch gekozen voor de hbo-opleiding. Ik vind het hbo iets te schools, ik had het anders verwacht, daarom ben ik nu hier. Ik moet nog wel kiezen tussen Criminologie en Rechten.’

Psychologie: informatiemarkt

Ook bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen waanden scholieren zich een dagje student. Naast colleges en werkgroepen was er genoeg te ontdekken op de informatiemarkt, waar docenten en studenten klaarstonden om de bezoekers alles te vertellen over de studie. Sommige docenten gaven op de informatiemarkt een korte demonstratie van hun onderzoek, zoals een onderzoek naar sociale angst waarbij de onderzoekers met een speciale bril kunnen volgen waar de proefpersoon naar kijkt. Dat wilden sommige scholieren wel eens proberen.

Arbeidsmarktcafé

Een verdieping lager was het Arbeidsmarktcafé aan de gang, waar drie oud-studenten vertelden over hun huidige baan. ‘Dit soort dagen zijn echt nuttig,’ vertelt Sophie van den Bos (18, 6 vwo). ‘Hierdoor leer ik wat ik na de studie Psychologie allemaal kan doen. Maar ook de colleges en werkgroepen zijn interessant, om te zien hoe het is wanneer je hier studeert.’

Francien van Steijn heeft al een jaar gestudeerd, Sociologie in Amsterdam, dus een universiteit is niet zo nieuw meer voor haar. ‘Ik vond Psychologie altijd al een leuke studie, maar een jaar geleden heb ik het idee afgeschoten omdat zoveel mensen al Psychologie studeren. Dat maakt me nu minder uit. En Leiden is een leuke stad. Ik kan makkelijk switchen van stad en Leiden trekt me wel.’

Sfeer proeven