Portret Jan Josef Hoffmann toegevoegd aan Senaatskamer

De Universiteit Leiden is weer een hoogleraarsportret rijker. Met steun van de Faculteit Geesteswetenschappen is een hoogleraarsportret van hoogleraar Oost-Azië Jan Josef Hoffmann (1805-1878) toegevoegd aan portrettengalerij van de Senaatskamer.

Pionier

Jan Josef Hoffmann was de eerste Leidse hoogleraar Japans en Chinees en had ook interesse in Korea. Zijn leerstoel Japans was de eerste ter wereld, ingesteld in 1855. Zijn portret is het eerste in de Senaatskamer dat Oost-Azië-expertise vertegenwoordigt.

Bezoekers bekijken het portret van Jan Josef Hoffmann in de Senaatskamer

Een origineel portret

Hoffmanns portret is vervaardigd door de Leidse kunstenaar Eva de Visser. De achtergrond toont een fragment uit Hoffmanns Japansche Spraakleer uit 1867. Symbolisch is dat het jaar daarop Japan de moderne tijd instapte door de afschaffing van het feodale shogunaat en de herinrichting van het staatbestuur.

Hoffmann was een leerling en medewerker van Philipp Franz von Siebold (1796-1866), die na een verblijf in Japan in Leiden werkte aan het encyclopedische Nippon, de eerste moderne beschrijving van Japan. Hoffmann leverde vele bijdragen aan dit werk.

Kunstenares Eva de Visser bij het door haar geschilderde portret van Hoffmann

Ceremonie

Op donderdag 20 april werd stilgestaan bij de voltooiing van dit portret. Emeritus hoogleraar Japanse talen en culturen Willem Boot en voormalig UB-conservator dr. Koos Kuiper spraken over Hoffmanns bijdragen aan Oost-Azië-studies. Eva de Visser sprak over het creatieve proces dat tot het portret leidde.