Essentieel eiwit voor uitzaaiing kanker gevonden

Een essentieel eiwit dat onze hartslag reguleert blijkt ook belangrijk te zijn voor kankercellen. De ontdekking zou kunnen leiden tot nieuwe behandelingen tegen uitzaaiing. Publicatie in Science Signaling op 4 april.

Het maakt niet uit hoe geconcentreerd we bezig zijn—zo lang we leven zullen we nooit verzuimen om ons hart te laten kloppen. En hoewel we er niet actief bij nadenken, zijn het onze hersenen die er elke seconde weer voor zorgen dat het hart niet één slag overslaat. Ze besturen dit proces onder andere via een eiwit genaamd hERG1.

Kankercellen

Nu hebben samenwerkende onderzoekers van de universiteiten van Leiden, Milaan, Florence en Turijn, onder leiding van patholoog Annarosa Arcangeli (Florence) een nieuwe functie van hERG1 aan het licht gebracht: het speelt ook een belangrijke rol in kankercellen. Ze ontdekten dat hERG1 betrokken is bij de reactie van kankercellen op externe mechanische signalen, die essentieel lijken voor uitzaaiing. Aan de Universiteit Leiden leverden fysici Thomas Schmidt en Stefano Coppola aanvullend bewijs voor de rol van hERG1 bij mechanische signalen. Samen met hun Italiaanse collega’s publiceren ze hun resultaten op 4 april in Science Signaling.

Medicijn

De ontdekking levert de uitdaging om een medicijn te ontwikkelen dat niet het hart beïnvloedt, maar wel hERG1’s functie in uitzaaiing. En hoewel dit een erg lastige opgave is, biedt de natuur farmaceutische onderzoekers wel een opening; hERG1 vormt een constructie met een ander eiwit genaamd β1 integrin in zowel hart- als kankercellen, maar in hartcellen is daar ook nog een derde eiwit bij betrokken. Dit verschil geeft een toekomstig geneesmiddel mogelijk een manier om selectief tumoren te bestoken en het hart onaangetast te laten.

Afbeelding

Foto van cellen met fluorescentie-gelabeld hERG1 (groen) en β1 integrin (rood). Afbeelding gemaakt met een confocale spinning disk microscoop.

Publicatie

Andrea Becchetti, Silvia Crescioli, Francesca Zanieri, Giulia Petroni, Raffaella Mercatelli, Stefano Coppola, Luca Gasparoli, Massimo D’Amico, Serena Pillozzi, Olivia Crociani, Matteo Stefanini, Antonella Fiore, Laura Carraresi, Virginia Morello, Sagar Manoli, Maria Felice Brizzi, Davide Ricci, Mauro Rinaldi, Alessio Masi, Thomas Schmidt, Franco Quercioli, Paola Defilippi and Annarosa Arcangeli, ‘The conformational state of hERG1 channels determines integrin association, downstream signaling, and cancer progression’, Science Signaling