Doe mee aan de Sustainable Business Battle

Wil jij laten zien dat duurzaamheid en het bedrijfsleven goed samen kunnen gaan? En ben jij klaar voor een uitdaging? Geef je dan op voor de Sustainable Business Battle, een zesweekse business case challenge waar studententeams bedrijven helpen met innovatieve én duurzame oplossingen.

In de Sustainable Business Battle werken interdisciplinaire teams van elk vijf studenten van de Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden en Haagse Hogeschool aan een business case van een bedrijf uit de Leidse of Haagse regio. De vijftien teams strijden met elkaar om de meest duurzame, innovatieve en tegelijkertijd haalbare oplossing te vinden voor het bedrijf. Studenten die meedoen, krijgen trainingen en coaching van consultants van Andersson Elffers Felix en van experts in duurzaamheid. Daarnaast krijgen studenten de kans in gesprek te gaan met Marjan Minnesma van Stichting Urgenda en oud-politicus en schrijver Jan Terlouw.

Bedrijven enthousiast

Sarah Alford van het Leiden University Green Office kijkt uit naar de Battle. ‘We hebben grote bedrijven gevonden die een business case zullen aandragen: onder andere Koninklijke Horeca Nederland en studentenhuisvester DUWO. Ook leveren de Universiteit en de Gemeente Leiden gezamenlijk een opdracht.’ De bedrijven reageerden zeer enthousiast op het initiatief. ‘Ze zaten echt te wachten op een manier om met studenten in contact te komen, die hen konden helpen met een innovatieve oplossing.’

Consultancy door een duurzame bril

Alford wil studenten laten zien dat zij daadwerkelijk impact kunnen hebben, doordat de bedrijven de oplossingen ook echt gaan inzetten. Daarnaast hoopt ze dat de Sustainable Business Battle duurzaamheid op de radar zet van studenten die eigenlijk niet met het thema bezig zijn. ‘Het is het oplossen van een business case zoals zo vaak wordt gedaan in de consultancy, maar dan door een duurzame bril. Duurzaamheid is echt niet alleen voor hippies!’

Lokale aanpak, globale impact

Het idee voor de Sustainable Business Battle Leiden – The Hague ontstond bij de opening van het Leiden University Green Office. De eerste aanzet werd gedaan door het Green Office en studentenvereniging Minerva, inmiddels zijn alle vijf de grote studentenverenigingen evenals een aantal (duurzame) partners uit de regio bij het initiatief aangesloten. Met de Sustainable Business Battle willen de organisaties studenten in de regio Leiden – Den Haag laten zien dat ondernemen en duurzaamheid goed samen gaan, en dat studenten ongeacht hun studie of achtergrond kunnen bijdragen aan duurzame oplossingen. De Sustainable Business Battle Leiden – The Hague onderscheid zich van andere soortgelijke projecten door de regionale aanpak: complexe, wereldwijde problemen worden vertaald naar een concrete oplossing voor onze Leids-Haagse regio.

Meedoen?

De Sustainable Business Battle start op 13 mei. Geïnteresseerde studenten moeten zich vóór 3 mei opgeven via de website van Sustainable Business Battle Leiden – The Hague. Je ontmoet je team op de kick-off dag op 13 mei, de finale van de Battle is op vrijdag 23 juni.