Docentenbijeenkomst Natuurkunde in Leiden

Op 20 april nemen zestig leraren deel aan LION’s driejaarlijkse bijeenkomst voor natuurkundedocenten, om hun kennis te verdiepen van natuur- en sterrenkunde en nieuwe lesmethoden te verkennen. Deze editie is extra bijzonder omdat de organisatie voor de laatste keer in handen ligt van Bert van der Hoorn, die in november met pensioen gaat.

Sterrenkundig groepsleider Elena Maria Rossi opent de avond met een lezing over haar onderzoek aan de Melkweg met behulp van de snelste sterren in het heelal. Na het diner zal Henk Buisman een evaluatie geven van het eerste volle jaar dat zijn online practium KwantumWereldExperimenten draait. Daarna presenteren studenten Thijs de Buck en Margot Leemker hun bachelorproefschrift over respectievelijk Onderzoek in het levend lab en Hoogfrequente versterkers voor STM microscopie. Hannie van den Bergh, oprichter en creatief directeur van Studio HB, sluit de avond af door te laten zien hoe haar bedrijf R&D onderzoek doet naar materialen van de toekomst. Ze werkt samen met wetenschappelijke instituten om nieuwe ontwikkelingen op dit gebied inzichtelijk te maken.