Cynthia van Vonno op shortlist voor PhD-prijs ECPR

Het proefschrift van politicoloog Cynthia van Vonno (Universiteit Leiden, 2016) staat op de shortlist van het European Consortium for Political Research (ECPR) voor de Jean Blondel PhD-prijs. Haar studie over fractie-eenheid bij stemmingen in het parlement is gekozen uit een uitzonderlijk groot aantal nominaties.

Hoe parliamentariërs stemmen

In haar dissertatie Achieving Party Unity: A Sequential Approach to Why MPs Act in Concert, onderzoekt Van Vonno hoe parlementariërs beslissen ‘met hun fractie mee te stemmen’. Zij verdedigde haar proefschrift in maart 2016 en doceert momenteel in het onderwijsprogramma van het Instituut Politieke Wetenschap.

Beste politicologische proefschrift

ECPRSinds oktober 2003 reikt het ECPR jaarlijks een prijs uit voor het beste politicologische proefschrift. De prijs is genoemd naar de hoogleraar Jean Blondel.

Ieder ECPR-lid (instituten) mag maximaal één dissertatie nomineren (dit gebeurt meestal na een interne competitie- of selectieproecedure). Daaruit maakt een jury een selectie, gebaseerd op samenvattingen van 15 à 20 pagina’s; ten hoogste 5 genomineerde komen terecht op de shortlist. Zij dienen hun volledige proefschrift in ter beoordeling van de jury. De winnaar wordt bekend gemaakt in september 2017.