Proefschrift

Achieving Party Unity: A Sequential Approach to Why MPs Act in Concert

In de meeste (Europese) parlementaire democratieën is fractie-eenheid bij stemmingen in het parlement eerder regel dan uitzondering. Maar hoe komen individuele parlementsleden tot de beslissing om met hun fractie mee te stemmen?

Cynthia van Vonno
02 maart 2016

Politicoloog Cynthia van Vonno (Universiteit Leiden) toont in haar proefschrift Achieving Party Unity: A Sequential Approach to Why MPs Act in Concert aan dat—in weerwil van wat dikwijls (impliciet) wordt aangenomen—partijdiscipline zelden nodig is. Fracties kunnen bijna altijd rekenen op de vrijwillige bereidwilligheid van hun leden. Parlementariërs stemmen doorgaans met de fractie mee omdat zij het stemadvies van fractiegenoten volgen, zij het simpelweg het met het fractiestandpunt eens zijn, of zij de norm van partijloyaliteit onderschrijven.