Van atoombunker tot klimaatplafond

Met de opening van Wijnhaven heeft de Universiteit Leiden drie locaties in Den Haag. Fotograaf Nicole Romijn heeft het bouwproces van het voormalig ministeriegebouw van begin tot eind vastgelegd. Het resultaat is te bewonderen bij de foto-expositie Wijnhavengebouw in de Oude UB – een stukje Den Haag in Leiden.

De foto-expositie is op 28 maart geopend in de Oude UB (Rapenburg 70) en te bezichtigen tot 20 april. Toegang is gratis.

Sloop

Romijn heeft samen met curator Yvette Laduk 67 foto’s geselecteerd die het bouwproces goed verbeelden. Dat begon met de sloop van het voormalig ministeriegebouw. Het gebouw werd gestript en tot de gevel aan toe gesloopt, de wind woei er letterlijk doorheen. Tijdens de sloop werd asbest ontdekt in de vloeren. Dat was een tegenslag voor de eigenaar van het gebouw. Dat is overigens niet Universiteit Leiden, de universiteit huurt de begane grond en de eerste vier verdiepingen.

Beeld van de sloop. In de puinzakken zit asbest.

Wijnhaven in cijfers

Wijnhaven beslaat bijna veertienduizend vierkante meter aan onderwijs- en onderzoekfaciliteiten en biedt onder meer 630 studieplekken, 280 stilte-werkplekken, 140 studieplekken met computer, een bibliotheek, een informatiebalie, een centrale plek voor studieverenigingen en werkruimtes voor zo’n 250 stafleden van de universiteit. Er zijn vijf (grote en middelgrote) collegezalen en 21 kleinere classrooms met flexibele wanden. In de hal staat het Studentenpaviljoen – bewust op die centrale locatie om het belang van studieverenigingen aan te tonen.

De 'achterkant' van het gebouw, gezien vanaf de Schedeldoekshaven.

Sporen Koude Oorlog

Vroeger waren de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken gevestigd in het complex. Ten tijde van de Koude Oorlog heeft de overheid een atoombunker onder het gebouw aangelegd. Die is er nog steeds, en wel onder de huidige fietsenstalling. Romijn: ‘Die bunker is zo ontzettend bijzonder. Het is moeilijk om er te komen, maar als je er eenmaal bent, kijk je je ogen uit. Een kast vol sleutels, in plastic verpakte matrassen, ga zo maar door.’ De atoombunker is niet vrij toegankelijk en wordt in de huidige staat geconserveerd.

De nooduitgang in de bunker. Die is niet zonder gevaar: via een luik boven de trap kom je precies op de trambaan uit.

Klimaatplafond

Nog een verrassend weetje over Wijnhaven: in het plafond wordt water rondgepompt. Het gebouw heeft een zogeheten klimaatplafond. Dat werkt een beetje als vloerverwarming, maar dan boven je hoofd. Het systeem maakt gebruik van stadsverwarming. In de winter wordt warm water door de leidingen gepompt, in de zomer koud water. Je zult dus ook geen radiatoren aantreffen in het gebouw.

De foto-expositie is te bezichtigen van 28 maart tot 20 april in de Oude UB, Rapenburg 70. Toegang is gratis.