Leiden viert Einsteins geboortedag

Albert Einstein kwam exact 138 jaar geleden ter wereld om onze blik erop voorgoed te veranderen. Het Leidse natuurkunde-instituut, waar hij regelmatig werkte, hield een symposium ter ere van zijn geboortedag.

14 maart is een speciale dag voor liefhebbers van wetenschap. Ten eerste geeft 3/14 de eerste drie cijfers van het getal π. Daarom hebben enthousiastelingen deze datum omgedoopt tot π-dag. En alsof het universum het zo bedoeld heeft, zag Albert Einstein op 14 maart—138 jaar geleden—voor het eerst het levenslicht dat hij later zo nauwkeurig zou bestuderen. Ter ere van deze heuglijke dag organiseerde het Leidse natuurkunde-instituut een symposium voor middelbare schooldocenten en -leerlingen.

Het programma bestond uit vier lezingen van natuurkundige onderzoeksleiders en twee rondes labbezoeken. De onderwerpen hebben allemaal te maken met Einsteins werk: relativiteitstheorie, fotondetectie, zwarte gaten en kwantumverstrengeling. De labbezoeken werden door het hele bètagebouw georganiseerd om de deelnemers een breed scala aan opties te bieden, waaronder het Cell Observatory, het Kamerlingh Onneslab, het mobiele planetarium en de Fijnmechanische dienst.