Vici-beurzen voor vier Leidse wetenschappers

Vier Leidse wetenschappers ontvangen een prestigieuze Vici-beurs. Dat maakte de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) bekend.

Het gaat om twee wetenschappers van de Universiteit Leiden, en twee onderzoekers die verbonden zijn aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Ook 30 wetenschappers van andere Nederlandse universiteiten ontvingen een Vici-beurs. Met de financiering kunnen de wetenschappers de komende vijf jaar onderzoek doen en een eigen onderzoeksgroep opbouwen. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschapspremies van Nederland.

Psycholoog Andrea Evers: De kracht van verwachtingen

Lichamelijk onvoldoende verklaarde klachten komen veel voor en hebben grote invloed op de patiënt en maatschappij. Dit project onderzoekt de rol van negatieve verwachtingen voor het ontstaan, beloop en herstel van deze lichamelijke klachten met innovatieve psychologische en neurobiologische methoden en behandelingen.

Pedagoog Judi Mesman: De rol van opvoeding bij de oorsprong van vooroordelen

Kinderen hebben vaak dezelfde meningen en vooroordelen over groepen mensen als hun ouders. Er zijn aanwijzingen dat ouders die bewust en onbewust overdragen. We weten alleen niet hoe die overdracht precies werkt. In dit project onderzoeken we daarom hoe vooroordelen over etnische groepen worden aangeleerd in de opvoeding.

Celbioloog Alfred Vertegaal: SUMO-worstelen met celdeling

Fine-tuning van communicatie in de cel vindt plaats door complexe modificatie van eiwit-bouwstenen door kleine chemische verbindingen en kleine eiwitten. Deze modificaties regelen celdeling in een intrigerende samenhang waar nog weinig over bekend is. Deze complexe samenhang wordt onderzocht in dit project. Dit is relevant voor nieuwe behandelmethoden van kanker.

Patholoog Judith Bovée: sarcoom-modellering voor patient specifieke behandeling

Sarcomen zijn zeldzame kankersoorten die lastig te diagnosticeren en behandelen zijn, aangezien er meer dan 50 verschillende soorten zijn. Op moleculair niveau zijn er drie bepalende mechanismen. Daarvoor zullen drie modellen worden gemaakt uit voorlopercellen. De ontrafelde moleculaire mechanismen worden vervolgens gemanipuleerd in primair tumorweefsel, om mogelijkheden voor therapie te exploreren.