Judi Mesman krijgt NWO-Vici voor onderzoek naar de overdracht van vooroordelen

Pedagoog prof. dr. Judi Mesman heeft een NWO-Vici gekregen voor haar project 'De rol van opvoeding bij de oorsprong van vooroordelen.' Zij gaat onderzoek doen naar de overdracht van vooroordelen: kinderen nemen die vaak van hun ouders over.

Met dit project wil Judi Mesman uitzoeken hoe vooroordelen over etnische groepen worden aangeleerd in de opvoeding. Kinderen hebben vaak dezelfde meningen en vooroordelen over groepen mensen als hun ouders. Er zijn aanwijzingen dat ouders die bewust en onbewust overdragen. We weten alleen niet hoe die overdracht precies werkt.

Het onderzoek combineert een lange termijn observatie studie met een experiment om de rol van opvoeding te onderzoeken in de vorming van vooroordelen bij kinderen in Nederlandse, Turkse en Surinaamse gezinnen in Nederland.

Vici

De beurs van 1,5 miljoen euro zal gebruikt worden om drie PhD’s en een postdoc te financieren. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland en is onderdeel van de Vernieuwingsimpuls van NWO.

Academische trilogie

Het is een succesvol jaar geweest voor Mesman, die in december 2016 een ERC Consolidator grant van 2 miljoen euro ontving voor haar onderzoek naar 'Het verminderen van gendervooroordelen in onderwijstrajecten'. Judi Mesman is nu een van slechts een handvol academici binnen de Nederlandse Sociale en Geesteswetenschappen die de academische trilogie van Veni, Vidi en Vici grants heeft ontvangen.

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is een van de grootste wetenschapsfinanciers in Nederland. NWO stimuleert kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap door het beste onderzoek te selecteren en te financieren. Meer over NWO