Image credit: Ariane Briegel

Marin van Heel ontvangt Wiley Prize in Biomedical Sciences 2017

Marin van Heel, emeritus hoogleraar bij het Instituut Biologie Leiden (NeCEN), is een van de winnaars van de Wiley Prize in Biomedical Sciences 2017. Deze jaarlijkse onderscheiding eert belangrijke bijdragen die nieuwe onderzoeksvelden ontsluiten of concepten hebben bevorderd in een biomedische discipline.

Marin van Heel

Van Heel ontvangt de onderscheiding voor het ontwikkelen van cryo-elektronenmicroscopie (cryo-EM), een techniek waarmee wetenschappers gedetailleerder dan ooit biologische moleculen in beeld kunnen brengen. Joachim Frank van Columbia University en Richard Henderson van het MRC Laboratory of Molecular Biology in Cambridge zijn de twee andere winnaars. De winnaars zullen de gedeelde prijs van 50.000 dollar in ontvangst nemen op 7 april bij de Wiley Prize lunch op The Rockefeller University.

Marin van Heel is gasthoogleraar bij het National Nanotechnology Laboratory – LNNano/CNPEM, in Campinas, Brazilië. Hij is emeritus hoogleraar bij het Instituut Biologie Leiden (NeCEN) en bij het Department of Life Sciences, Imperial College London. Hij studeerde theoretische optica aan de Rijksniversiteit Groningen, en begon met zijn promotie zijn carrière in methodologieontwikkeling in de structuurbiologie door cryo-EM. Hij ontving de Ernst Ruska Prize in 1987.

Over Wiley

The Wiley Prize in Biomedical Sciences wordt uitgereikt door de Wiley Foundation en licht onderzoek uit dat uitblinkt in nieuwe benaderingen en gevestigde ideeën in de biomedische wetenschappen uitdaagt. De prijs eert specifieke bijdragen of series bijdragen die significant leiderschap demonstreren, of innovatie in de ontwikkeling van onderzoeksconcepten of hun klinische toepassing.