Archeologie-student Erik Kroon wint universitaire scriptieprijs 2017

Tijdens de Dies voor alumni op 11 februari zijn de jaarlijkse Leidse universitaire scriptieprijzen uitgereikt. De winnaar van 2017 is Erik Kroon van de Faculteit der Archeologie. Hij deed innovatief onderzoek naar veranderingen in aardewerktechnologie.

Uitwisseling

Één van Eriks meest opmerkelijke conclusie is dat de gebruikte klei voor aardewerk in Zuid-Hollandse vindplaatsen van ver buiten Nederland komt. Dat betekent dat er in het Neolitisch tijdperk (rond 5300-2000 v. Christus) aanmerkelijk meer uitwisseling tussen volken moet zijn geweest dan tot nu toe werd aangenomen. De scriptie is zeer goed leesbaar met een knap opgebouwde argumentatie.

Rector magnificus Carel Stolker complimenteerde alle zes genomineerden met hun bijzondere scriptie en onderstreepte de stimulerende werking die uitgaat van de universitaire scriptieprijs. Erik Kroon zei in zijn dankwoord dat de prijs voor hem een extra stimulans is voor zijn promotieonderzoek aan de Faculteit der Archeologie.

Over de scriptieprijs

De universitaire scriptieprijs wordt mogelijk gemaakt door het Fonds Minerva Reünisten Jaar 1957/1961/1965, dat is ondergebracht bij het Leids Universiteits Fonds (LUF). De universiteit en het LUF zijn de Minerva reünisten van deze jaren zeer erkentelijk  dat zij deze scriptieprijzen mogelijk maken.

De ingezonden scripties werden beoordeeld door de Commissie Wetenschappelijke Bestedingen (CWB) van het LUF dit jaar aangevuld met twee Minerva-reünisten uit 1965: De hoogleraren Van Roosmalen en Blussé van Oud Alblas. Winnaar Erik Kroon ontving van CWB-voorzitter Frits Koning een cheque van € 3.000. De nummers twee en drie, Coen Vos en Jouke Tegelaar, ontvingen een bedrag van € 2.000 en € 1.000.