Vluchtelingstudent wint Peter Baehr Prijs 2016

Ruslandkenner Oshank Hashemi, ondersteund door Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF en cum laude afgestudeerd aan de Universiteit Leiden, heeft de Peter Baehr Prijs 2016 gewonnen.

Zijn voorstel voor een promotieonderzoek naar de levensomstandigheden van ‘gastarbeiders’ in Poetins Rusland oogstte lof van de jury. De prijs, een geldbedrag van tienduizend euro, stelt de winnaar in staat om zijn promotieonderzoek uit te voeren.

Over de Peter Baehr Prijs

Met de Peter Baehr Prijs stimuleert het UAF onderzoek op het gebied van mensenrechten, vluchtelingen en buitenlands beleid. Het prijzengeld is bedoeld om promotieonderzoek voor te bereiden of een promotieplek aan een erkende wetenschappelijke instelling te verwerven. Alle eerste- en tweedegeneratie vluchtelingen in Nederland konden een voorstel indienen.

Afghanistan

Prijswinnaar Hashemi vluchtte eind jaren negentig op elfjarige leeftijd uit zijn geboorteland Afghanistan. Hij begon in 2009 met steun van het UAF te studeren aan de Universiteit Leiden. In 2016 slaagde hij cum laude voor zijn Master of Arts in Russian and Eurasian Studies.

Poetin-tijdperk

Met het promotieonderzoek wil Hashemi een bijdrage leveren aan de beeldvorming van gastarbeiders in Rusland. Hij richt zich vooral op de manier waarop gastarbeiders geportretteerd zijn in documentaires die in het Poetin-tijdperk zijn gemaakt. ‘De jury was lovend over de gekozen invalshoek en prees de gedegen opzet van het voorstel’, aldus juryvoorzitter prof. Meindert Fennema.

Een eervolle vermelding gaat naar Tsebaldzjid Otjir, die sinds 2001 in Nederland woont en afkomstig is uit China. Zijn onderzoeksvoorstel heeft betrekking op het thema gezinshereniging.

Peter Baehr

De Peter Baehr Prijs is ingesteld door hoogleraar Meindert Fennema. Professor Peter Baehr (1935 – 2010) was  een belangrijk voorvechter van mensenrechten, oud-voorzitter van het UAF en hoogleraar mensenrechten aan o.a. de Universiteit Utrecht.