Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Huiskamer als oase voor vluchtelingstudenten

Een grote tafel met tafelkleed, een zithoek en een schemerlamp. De nieuwe ontmoetingsplaats voor studenten met een vluchtelingachtergrond in Plexus, geopend op 6 oktober, heeft een huiselijk karakter. En dat is precies de bedoeling.

Idee van Lesage Munyemana

Het idee voor de huiskamer kwam van Lesage Munyemana, vluchteling en Leids biologiestudent uit Congo. Hij was het ook die bij de opening van het academisch jaar zo’n imposante toespraak hield.  Uit eigen ervaring weet hij hoe diffuus het onderwijssysteem en alle bijbehorende procedures kunnen zijn in een vreemd land. Hoe je erin kunt verdwalen, zelfs vastlopen. Munyemana zelf worstelde zich er met grote volharding doorheen maar dacht ook: voor vluchtelingstudenten na mij moet het anders. Beter, zo vertelt hij zijn gehoor op 6 oktober.

Bij de opening aan tafel in de huiskamer

Door de week dagelijks open

De Leidse universiteit telt ongeveer 120 studenten met een achtergrond als vluchteling en het worden er naar verwachting meer. In de huiskamer kunnen ze studeren, aan hun taal werken, ervaringen uitwisselen en elkaar helpen. De huiskamer is van maandag t/m vrijdag dagelijks van 16:00 tot 20:00 uur open. Dan is ook Ynette Caupain, studentbegeleider in dienst van Studentenzaken, aanwezig als aanspreekpunt.

Job Cohen

Na Munyemana spreekt bij de opening ook hoogleraar Job Cohen, tevens voorzitter is van de Raad van Toezicht van UAF, die organisatie die vluchtelingen die willen studeren steunt, ook met beurzen en leningen. De Leidse universiteit heeft afgelopen zomer een convenant met het UAF gesloten over de opvang van vluchtelingenstudenten. Doel is de positie van hoogopgeleide vluchtelingen te verbeteren. Beide partijen willen hen helpen bij het verbeteren van hun taalniveau en het wegwerken van studieachterstanden. Het nieuwe ontmoetingspunt bij Plexus helpt hen zich thuis te voelen tijdens de studie. ‘We moeten niet vergeten dat deze studenten een oorlog met zich meedragen’, zegt Cohen, en ‘De wereld verandert, integratie moet van twee kanten komen.’

Nour Fattouh

Wegwijs in het Nederlandse onderwijs

Dan is het woord aan Nour Fattouh, ingenieur en docent uit Syrië. Zij neemt deel aan The Mobile Educator, een programma van het ICLON en Dutch Academic Services. Dat maakt vluchtelingdocenten uit Syrië wegwijs en brengt hen contact met het Nederlandse onderwijs. De deelnemers krijgen (gast)colleges, lopen stage én bouwen een netwerk op. ‘De uitval is bijzonder klein in dit programma’, zegt coördinator Henk Frencken (ICLON) bij de opening van de huiskamer. Een onderwijsbevoegdheid levert The Mobile Educator de vluchtelingen niet op. ‘Samen met het UAF zijn we aan het bekijken of we Syrische docenten scheikunde, natuurkunde en wiskunde  een traject kunnen aanbieden dat wél leidt tot een tweedegraads bevoegdheid.’

Moaz Badwan

Hart voor onderwijs

Een van de deelnemers aan The Mobile Educator is Moaz Badwan, woonachtig in Den Haag. Hij gaf Engels op een middelbare school in Damascus. Sinds 2014 is hij in Nederland. Hij wil heel graag in het onderwijs blijven, want daar ligt zijn hart. Op de vraag wat het grootste verschil is met lesgeven in Syrië zegt hij: de infrastructuur. We hadden daar de tools niet om bijvoorbeeld blended learning te introduceren. Daar leert hij nu over. Badwan zegt dankbaar te zijn dat hij in Nederland is, en deel kan nemen aan het programma. Hij voelt zich op zijn gemak. ‘Maar ik mis mijn familie erg, die zit nog in Syrië.’

LU Card als symbool

Rector magnificus Carel Stolker verricht de openingshandeling door student Munyemana een LU Card te overhandigen. Symbolisch, want die elektronische kaart heb je nodig om je door de universiteit te bewegen, zegt Stolker. Hij vertelt er toch maar bij dat het eigenlijk Munyemana’s eigen kaart is, die hij even heeft geleend en die de student nu weer ritueel terugkrijgt. Want hij heeft er natuurlijk al lang een. Maar met de overhandiging is de huiskamer officieel open.

(CH)