Studentenproject Informatica voor Volvo Ocean Race

Zeven bachelorstudenten Informatica aan de Universiteit Leiden werken mee aan een onderzoeksproject rond big data en eventmanagement. Hun werk moet uiteindelijk resulteren in een systeem dat gebruikt kan worden bij de finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag in juni volgend jaar.

Data science en evenementen

In het derde jaar van hun studie voeren studenten van de diverse bachelorprogramma’s van Informatica een onderzoeksproject uit. Studentenprojecten zijn mogelijk in elk informaticadomein. Een groep van zeven studenten verwerkt nu data science in eventbeleving en –management. Ze hopen dat hun resultaten te gebruiken zijn bij de finish van de eerstvolgende Volvo Ocean Race, die zal plaatsvinden in Den Haag in juni 2018. De studenten zullen hun eigen onderzoeksvragen formuleren.

Beveiliging en ervaring optimaliseren

Joost Miljoen, student aan de bachelor Informatica & Economie: ‘Wij willen de eerste stap helpen  zetten om de beveiliging van de Volvo Ocean Race en de beleving ervan door de bezoekers te optimaliseren. Vooral bij zeilwedstrijden hebben veel toeschouwers moeite om te zien en begrijpen wat er op het water gebeurt. Ons onderzoeksteam probeert daar verandering in te brengen. Enerzijds door kleine activiteiten te organiseren en anderzijds door een app te ontwikkelen waarmee bezoekers de race beter kunnen volgen.

Samenwerken

De beveiliging van evenementen op publiek terrein bevat vele uitdagingen. Steden, organisatoren en lokale bedrijven werken nauw samen met professionals als de politie, hulpdiensten en de brandweer. Samen zijn ze er verantwoordelijk voor dat een evenement veilig maar leuk blijft. Ze moeten alle betrokken partijen blijven informeren. En ze moeten opschalen als dat nodig is, maar ook de kosten in de hand houden.

Basisconcept

In dat kader zijn nieuwe inzichten vanuit de informatica en economie altijd welkom bij de sector. De bachelorprogramma’s Informatica en Informatica & Economie voorzien in deze multidisciplinaire aanpak. Joost Miljoen: ‘Wij, studenten, willen een basisconcept neerleggen voor een product dat te gebruiken is bij eventbeveiliging en -beleving. Niet alleen bij grote festivals of wedstrijden overigens. Een zomerse dag aan het strand kun je ook zien als een evenement. Om het voor ons werkbaar te houden, focussen we ons nu op de Volvo Ocean Race.’

The Hague Security Delta

Het bachelorproject is onderdeel van het The Hague Security Delta, een vooroplopend cluster in Europa. In dit Nederlandse cluster – met belangrijke regionale hubs in Den Haag, Twente en Noord-Brabant – werken bedrijven, overheden en kennisinstituten samen aan innovaties en kennis op het gebied van cyber security, nationale en stedelijke veiligheid, bescherming van belangrijke infrastructuur en woon-werkverkeer.

De bachelorstudenten zullen worden begeleid door de Universiteit Leiden, KPN en Prooost. Andere partners in het project zijn TU Delft, Den Haag, Centraal Bureau voor de Statistiek, Siemens, Cocoon Risk Management, DITSS en Qualogy.

Finish Volvo Ocean Race in Den Haag

De Volvo Ocean Race is de bekendste zeilwedstrijd ter wereld. In elf etappes gaat de race de hele wereld over. Het seizoen 2017-2018 start in Allicante. Via de Zuidelijke Oceaan zullen de zeilers terechtkomen in de Atlantische Oceaan. De finish is gepland in Den Haag in juni 2018.