Universiteit Leiden

nl en

Publicatie Dr. Iris van Ooijen

Dr. Iris van Ooijen publiceert in februari een artikel in Appetite, getiteld “Signalling product healthiness through symbolic package cues: Effects of package shape and goal congruence on consumer behavior”, in samenwerking met collega’s van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Het tijdschrift Appetite (5-year impact factor 3.658, SJR 1.375) wordt gezien als een van de toptijdschriften binnen Psychologie. De advanced online publicatie van het artikel “Signalling product healthiness through symbolic package cues: Effects of package shape and goal congruence on consumer behavior” ziet u hier.

Abstract

Three studies show that product packaging shape serves as a cue that communicates healthiness of food products. Inspired by embodiment accounts, we show that packaging that simulates a slim body shape acts as a symbolic cue for product healthiness (e.g., low in calories), as opposed to packaging that simulates a wide body shape. Furthermore, we show that the effect of slim package shape on consumer behaviour is goal dependent. Whereas simulation of a slim (vs. wide) body shape increases choice likelihood and product attitude when consumers have a health-relevant shopping goal, packaging shape does not affect these outcomes when consumers have a hedonic shopping goal. In Study 3, we adopt a realistic shopping paradigm using a shelf with authentic products, and find that a slim (as opposed to wide) package shape increases on-shelf product recognition and increases product attitude for healthy products. We discuss results and implications regarding product positioning and the packaging design process.

Profiel

Iris van Ooijen is sinds september 2016 verbonden aan de Afdeling Bedrijfswetenschappen als onderzoeker (postdoc) experimentele psychologie. Haar onderzoek richt zich op disclosures met betrekking tot online data collectie van consumenten. Door middel van empirisch onderzoek richt Dr. Van Ooijen zich op de factoren die de (in)effectiviteit van disclosures beïnvloeden, en hoe deze factoren bijdragen aan informed consent en privacy gerelateerd gedrag. De centrale invalshoek in haar proefschrift uit 2016 is de notie dat consumenten beslissingen maken met een beperkte rationaliteit (‘bounded rationality’) en hun gedrag hierdoor baseren op heuristieken en vooroordelen. In haar huidige onderzoek past zij deze notie toe op zowel de inhoud als de vorm van privacy disclosures.