Leidse wetenschappers op de planken

De Theatercolleges van de Leidse Schouwburg bieden een avond vermaak met inhoud. Dit voorjaar staat een aantal Leidse wetenschappers op de planken.

Hoe worden we voor de gek gehouden door grafieken? En hoe werkt de oerknal? Het antwoord op deze vragen is niet alleen in boeken, maar ook in het theater te vinden. De Leidse Schouwburg biedt in het theaterseizoen 2016-2017 een reeks theatercolleges, waarin allerlei sprekers een inhoudelijk verhaal voor een breed publiek vertellen. Eerder dit jaar stonden Jelle Brandt Corstius en Olympisch zwemkampioen Maarten van der Weijden op het podium. Vanaf 30 januari is het onder andere de beurt aan een aantal Leidse wetenschappers om hun verhaal op de planken brengen.

Ionica Smeets

Cijfers liegen niet, maar ze kunnen de waarheid wel heel makkelijk verhullen. Hoogleraar Wetenschapscommunicatie en wiskundige Ionica Smeets laat in haar theatercollege op 30 januari zien hoe vaak we voor de gek worden gehouden met cijfers en grafieken. Smeets neemt haar publiek mee langs verrassende voorbeelden uit het dagelijks leven en vreemde wiskundige paradoxen. De kijk op getallen zal nooit meer hetzelfde zijn.

Vincent Icke

In het heelal worden honderden miljoenen jaren van kabbelende rust onderbroken door milliseconden van gigantisch geweld. Hieraan dankt de mensheid het leven. Vincent Icke, hoogleraar Sterrenkunde, geeft 27 februari een college over deze verschijnselen, die al veertien miljard jaar zonder ophouden in het heelal voorkomen. Hoe werken ze, en wat is de betekenis van het alles omvattende begin hiervan, de oerknal?

Jos van den Broek

Jos van den Broek is officieel hoogleraar Wetenschapscommunicatie, maar ziet zichzelf liever als ‘laag’-leraar: een onderwijzer voor iedereen. Van den Broek geeft een bijzonder theatercollege: samen met het publiek en theatermakers Jennefer Verbeek en Danny Molenaar viert hij zijn 66e verjaardag. Maar hoe viert een laagleraar eigenlijk zijn verjaardag? Hangen er dan ballonnen of moleculen in de lucht? Blaast hij de kaarsjes uit of laat hij ze juist ontploffen? Dit college – of beter gezegd knalfeest – op 12 februari is dan ook geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.

Science Battle

Tijdens de Science Battle op 15 mei presenteren jonge wetenschappers hun onderzoek op een begrijpelijke manier aan het schouwburgpubliek, zonder teveel concessies te doen aan de inhoud. Op het podium dagen promovendi uit Leiden maar ook andere steden elkaar uit: wie heeft het beste onderzoek? En wie presenteert dit het beste? Door de interactie en variatie in de voordrachten krijgt het publiek een inkijk in het dagelijks leven van de wetenschapper. Van onderzoek naar geluk tot sterrenkunde en van de snelste schaats ter wereld tot hoe je stroom haalt uit je raam. Een avond vol onderzoek, feitjes en een wetenschappelijke knipoog.

Een theatercollege bijwonen?

Kaarten voor één of meerdere theatercolleges zijn verkrijgbaar via de website van de Leidse Schouwburg.