Docentenbijeenkomst over natuurkunde-onderzoek en -onderwijs

De opleiding Natuurkunde organiseert op dinsdagavond 31 januari haar driejaarlijkse bijeenkomst voor middelbare schooldocenten. Het programma bestaat uit lezingen over ontwikkelingen in de hedendaagse fysica en de nieuwste initiatieven in de onderwijswereld.

Onderzoek

Onderzoekers Dirk Bouwmeester en Anthony Brown doen uit de eerste hand verslag van de stand van zaken in het kwantumonderzoek en de Gaia-ruimtemissie. Han de Winde spreekt als vice-decaan van de bètafaculteit over de verschillen en samenwerking tussen de studies Natuurkunde in Leiden en Technische Natuurkunde in Delft.

Onderwijs

Henk Buisman en Wim Sonneveld sluiten de avond af met het laatste nieuws over schoolprojecten. Buisman presenteert de vooruitgang van zijn project Kwantumwereld Experimenten, dat is opgezet om met een reeks stevige experimenten ondersteuning te bieden aan de nieuwe kwantumdomeinen in het natuurkundecurriculum. Sonneveld introduceert een leskoffer met practica over geofysica—een relatief nieuw onderwerp op de middelbare school.

17:00 Prof. Dirk Bouwmeester over de Kwantumrevolutie
18:00 Diner
19:00 Prof. Han de Winde over Natuurkunde (Leiden) en Technische Natuurkunde (Delft)
19:25 Dr. Anthony Brown over de Gaia ruimtemissie