Studenten Bestuurskunde ‘brutally honest’ over reorganisatie Belastingdienst

Drie studenten Bestuurskunde van de Universiteit Leiden hebben onlangs, op uitnodiging van het Ministerie van Financiën, aan de Belastingdienst een stevig advies gegeven over de effecten van de reorganisatie.

De studenten deden dat naar aanleiding van hun prijswinnende papers. In hun presentaties, op 17 november, adviseerden de studenten de algemeen directeur van de Belastingdienst over de effecten van de reorganisatie op drie onderdelen, namelijk: de organisatieprestaties, de organisatiestructuur en de arbeidsmotivatie van medewerkers van de Belastingdienst. De analyses van de drie studenten werden door de Belastingdienst getypeerd als “brutally honest”. De studenten moesten hun analyse overigens ook verdedigen tegen scherpe vragen van de Belastingdienst.

De drie studenten zijn de winnaars van de Best Paper competitie van het vak Management and Performance. Deze competitie wordt jaarlijks georganiseerd door De Belastingdienst en Universitair Docent dr. Joris van der Voet.  Van de deelnemende bachelorstudenten – er waren in totaal 120 ingezonden analyses - ontvingen de drie beste studenten de mogelijkheid hun analyse te presenteren bij de Belastdingdienst, alsmede een materiele beloning.

De Best Paper competitie is één van de manieren waarop de unieke verbinding tussen theorie en praktijk tot uiting komt in het bacheloronderwijs van de opleiding Bestuurskunde.