Jong Talent Aanmoedigingsprijzen voor zes propedeusestudenten

Op 28 november ontvingen zes studenten in de exacte van de Universiteit Leiden een Jong Talent Aanmoedigingsprijs van 500 euro bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem.

De gelukkige winnaars zijn: Bob Zwetsloot (Wiskunde en technische wiskunde), Remi Claessen (Natuurkunde en technische natuurkunde), Diaz Knöbel (Scheikunde), Tom Smeding (Informatica en technische informatica), Marieke Warmerdam (Life Science and Technology) en Mirjam Koster (Farmacie of (bio)farmaceutische wetenschappen). De Leidse studenten zijn de beste propedeusestudenten van hun studierichting op hun universiteit en behaalden het hoogste cijfergemiddelde van hun jaar. Tim de Jong (Molecular Science and Technology) en Jitske van Ede (Life Science and Technology) namen de aanmoedigingsprijs namens Delft in ontvangst. Beide studies zijn gezamenlijke opleidingen van Universiteit Leiden en de Technische Universiteit Delft.

Winnaars 2016

Op 28 november ontvingen in totaal 55 jonge talenten in de exacte en technische wetenschappen een aanmoedigingsprijs in Haarlem. Het gemiddelde cijfer dat zij behaalden was een 9,25. Ongeveer een kwart van de winnaars is vrouw en dat is beduidend hoger dan in voorgaande jaren. De jury hoopt dat deze lang gewenste trend zich zal doorzetten. Verder valt het op dat veel winnaars in hun eerste jaar meer dan de verplichte 60 studiepunten behaalden doordat ze meer vakken volgden (bijvoorbeeld via een honoursprogramma of via twee studies).

Farmacie

Dit jaar werden voor het eerst ook Jong Talent Aanmoedigingsprijzen uitgereikt voor studenten in de farmacie of (bio)farmaceutische wetenschappen (gesponsord door de KNMP) en in de geneeskunde (gesponsord door Artsenfederatie KNMG).

Betrokken organisaties

De aanmoedigingsprijzen voor 2016 zijn beschikbaar gesteld door: ORTEC, Stichting Physica, Shell Global Solutions International, Ngi-NGN Platform voor IT-professionals, NWO-Chemische Wetenschappen, Philips, Stichting Kennispark Twente, Koninklijke Van Wijhe Verf B.V., Océ, Havenbedrijf Amsterdam N.V., Fokker Technologies, KNMP en Artsenfederatie KNMG.

Jong Talent

Daarnaast werden dit jaar dertien afstudeerprijzen (van 3.000 tot 5.000 Euro) voor Jong Talent uitgereikt. Belangrijke criteria voor de afstudeerprijzen zijn het innovatieve karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij.

Foto door Hilde de Wolf Fotografie, met de zes Leidse studenten en twee Delfts-Leidse studenten.

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem verzorgt jaarlijks de onafhankelijke jurering en de prijsuitreiking. Volgend jaar kunnen studenten opnieuw Jong Talent Aanmoedigings- en Afstudeerprijzen winnen. Zie ook: www.khmw.nl