Hoe horen kleuters zich te gedragen? Doe mee met onderzoek "Kleutertijd"!

Kinderen in de kleuterleeftijd begrijpen steeds beter wat volwassenen van ze verwachten. Welke gedragsregels leren deze kinderen van hun vader en moeder in bepaalde culturen binnen Nederland? Doe mee met dit onderzoek en verdien 20 euro!

In deze studie onderzoeken we hoe jongens en meisje zich horen te gedragen volgens hun ouders. Hierbij zijn we juist ook geïnteresseerd in de rol van de vader, want veel onderzoek kijkt alleen naar de rol van de moeder in de ontwikkeling van jonge kinderen. Daarnaast kijken we naar de invloed van cultuur op de manier waarop jongens en meisjes leren hoe ze zich horen te gedragen. We richten ons daarom op jonge gezinnen met diverse culturele achtergronden.

Meer weten of meedoen met het onderzoek "Kleutertijd"? ››

Hoe gaat dit onderzoek in z'n werk?

We willen uw gezin graag één keer thuis bezoeken, als vader, moeder en uw kind aanwezig zijn. Dit kan natuurlijk in het weekend als dat voor u beter uitkomt. Het bezoek zal ongeveer een anderhalf uur duren. Daarnaast willen we u vragen om voorafgaand aan het huisbezoek een online vragenlijst in te vullen over uw kind en uw gezin.

• Wij maken video-opnames, terwijl u samen met uw kind spelletjes doet.
  • U en uw kind maken opdrachten op de computer.
  • Wij nemen een kort interview met u af over het gedrag van uw kind.
  • Wij maken foto’s van de kamer van uw kind om te bekijken met welk speelgoed hij of zij speelt.

Uiteraard gaan wij uiterst vertrouwelijk om met alle gegevens die verzameld worden tijdens dit onderzoek.

Als dank voor uw deelname ontvangt u 20 euro en een dvd met videobeelden van u en uw kind tijdens het onderzoek. Ook ontvangt uw kind een klein cadeautje.