De vrijheid om je passie te ontwikkelen

Wat hebben de Leiden Law Alumni Boudewijn Smit en Benjamin Wegman gemeen? Simpel, beiden geven veel om hun vrijheid. Hoe ze dat bewerkstelligen is echter heel anders. Zo kan Boudewijn Smit (advocaat bij NautaDutilh), door de flexibiliteit van NautaDutilh, tijd steken in het LGBT-netwerk Forward dat Lesbische, Homoseksuele, Biseksuele en Transgender ("LHBT") belangen vertegenwoordigt binnen de juridische beroepsgroep. Benjamin Wegman (eigenaar en oprichter Brouwerij Pronck) heeft juist vrijheid omdat hij mede-eigenaar is van de brouwerij die hij samen met vrienden oprichtte tijdens zijn studententijd. De paradox is tekenend voor wat de beide heren bindt naast het feit dat ze studeerden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid in Leiden.

Op een prachtige herfstmiddag interviewden we met Boudewijn Smit (aankomstjaar 2009) en Benjamin Wegman (aankomstjaar 2007) op het net nieuwe kantoor van NautaDutilh in Amsterdam. Hier ontmoetten ze elkaar voor het eerst. Al gauw vonden de heren zich in de energie die ze in elkaars ondernemingsdrift en passies zagen.

Werk & Passie

Benjamin Wegman,
Eigenaar Pronck
(foto Taco van der Eb)

Benjamin Wegman, die na zijn opleiding tot chef-kok besloot een academische studie te doen, ondervond dat de toekomst binnen de fiscale praktijk voor zijn smaak misschien wat teveel was uitgestippeld, ondanks dat hij de studie met zeer veel plezier heeft doorlopen. ‘De carrières zijn uitgeslepen. Drie jaar ben je advocaat stagiair, dan drie jaar medewerker etc.’ Hij was juist opzoek naar meer vrijheid en avontuur. Tijdens de studietijd was Benjamin – samen met een paar jaarclubgenoten – al enkele jaren bezig met hobbymatig bierbrouwen. Dit werd steeds serieuzer en op een gegeven moment besloten ze samen een ambachtelijke bierbrouwerij te starten. Brouwerij Pronck was geboren.

Boudewijn Smit beaamt dat het een uitgestippeld pad is: ‘Je stapt gewoon in en je kan ergens weer uitstappen. Maar doordat de werkzaamheden zo goed gestructureerd zijn, heb ik naast mijn werk de tijd om dingen op te zetten die ik leuk en belangrijk vind’. Zo kan Boudewijn door de ondersteuning die hij vanuit NautaDutilh krijgt zich inzetten voor de LHBT-gemeenschap. Hij richtte samen met een aantal bevriende advocaten, notarissen en fiscalisten Forward op. Sinds dit voorjaar zitten bijna alle grote kantoren van de Zuidas in het netwerk waar Boudewijn nu voorzitter van is. Nu ook steeds meer kleine kantoren zich aansluiten bij Forward, is duidelijk dat binnen de juridische beroepsgroep veel aandacht is voor diversiteit.

Studie & Werk

Boudewijn Smit, Associate
NautaDutilh Amsterdam

Wat voor beide alumni heel belangrijk was, was dat ze naast hun studie ook konden werken. ‘Doordat ik de theorie van mijn studie in de praktijk kon brengen, ging ik mijn studie en mijn werk leuker vinden. Van het verpanden van een fiets snap je niks als student, totdat je dingen zelf gaat verpanden bij een advocatenkantoor’ zo stelt Boudewijn.  Deze lijn trekt Benjamin door. ‘Ik heb geleerd om met mijn handen en mijn hoofd te werken en daardoor spreek ik meerdere ‘talen.’ Het belang van het kunnen schakelen tussen theorie en praktijk, werk en vrije tijd is hetgeen wat Boudewijn en Benjamin ook nu ze werken belangrijk vinden.

Dromen?

Beiden glunderen op deze vraag. Boudewijn vond lesgeven op Universiteit Leiden heel leuk en wil dit misschien weer eens oppakken, ‘maar dat kan ik er nu nog niet inpassen.’ Daarnaast lonkt New York. NautaDutilh heeft daar een kantoor. Boudewijn zal daar heel graag een jaar willen zitten. Benjamin wil heel graag Pronck verder laten groeien. De eerste stap wordt genomen met de verhuizing van de brouwerij naar een groter pand. Hier kunnen we meer doen dan alleen brouwen. 'Het belangrijkste is dat we Brouwerij Pronck op een goede manier laten groeien.'

Beide alumni hebben een manier gevonden om in vrijheid hun eigen passies te ontwikkelen, ieder op een geheel eigen manier. Wilt u een keer geïnterviewd worden over de invloed van uw studie en studententijd op uw werk? Neem dan contact op via alumni@law.leidenuniv.nl

Boudewijn Smit:
werkzaam: Associate NautaDutilh Amsterdam
Aankomstjaar 2009

• LLB Rechtsgeleerdheid
  • LLM Civiel Recht
  • LLM Financieel (niet afgerond)

Naast zijn studie:

• Hounours College Law