Koninklijke onderscheiding voor Hans de Iongh

Hans de Iongh, universitair hoofddocent aan het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden, is donderdag 27 oktober benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Hij ontving de onderscheiding onder meer voor zijn inzet om leeuwen in Afrika tegen uitsterving te beschermen.

De blij verraste Hans de Iongh kreeg de onderscheiding uitgereikt tijdens zijn afscheidssymposium ‘Human – Wildlife Conflicts in Africa’ door burgemeester Henri Lenferink van de gemeente Leiden.

Roofdieren en mensen

Hans de Iongh is sinds 1990 actief in bescherming van en onderzoek naar de tropen. Hij was programmacoördinator van verschillende universitaire samenwerkingen in Azië en Afrika. In die hoedanigheid was hij betrokken in de uitvoering en begeleiding van onderzoek naar bescherming van grote zoogdieren, conflicten tussen mensen en wilde dieren, duurzaam bosbeheer en gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Zijn grootste belangstelling ging echter uit naar grote roofdieren (vooral leeuwen) en de conflicten tussen mensen en deze predatoren. Door zijn actieve rol in de International Union for the Conservation of Nature (IUCN) leverde hij een belangrijke bijdrage aan de bescherming van deze schitterende dieren. Naast zijn wetenschappelijk onderzoek was De Iongh ook bestuurlijk zeer actief, vooral door zijn deelname als vertegenwoordiger van de vakbond VAWO aan het Lokaal Overleg van de Universiteit Leiden.

‘Cruciale bijdragen’

Het College van Bestuur van de Universiteit Leiden droeg De Iongh aan als kandidaat voor een koninklijke onderscheiding. In hun toelichting roemen ze zijn wetenschappelijke bijdragen, en de manier waarop hij zijn kennis koppelde aan de praktijk. 'Professor De Iongh (…) heeft belangrijke wetenschappelijke bijdragen geleverd op zijn vakgebied, te weten natuurbeheer en bescherming van biodiversiteit. (…) De Iongh’s wetenschappelijke verdienste is ook dat hij belangrijke en cruciale inzichten heeft gegenereerd in de genetische diversiteit binnen leeuwensoorten en andere katachtigen."