Asgardia: een nieuw land dat de Aarde moet beschermen

Een groep wetenschappers en rechtsgeleerden wil een nieuw land stichten in de ruimte, genaamd Asgardia. Dit nieuwe ‘land’ zal bestaan uit een satelliet die baantjes om de Aarde trekt. Door het invullen van een webformulier, kun je je aanmelden als 'bewoner'. Bij honderdduizend aanmeldingen zullen de initiatiefnemers een aanvraag tot erkenning doen.

Hoogleraar volkenrecht Nico Schrijver geeft in een interview in de Volkskrant aan dat er de nodige beperkingen zijn voor dit initiatief. Zo ontbreekt er bijvoorbeeld land en volgens het ruimterecht kunnen landen geen claims doen op de ruimte.

Tanja Masson-Zwaan, universitair docent aan het Instituut voor Lucht- en Ruimterecht, geeft in hetzelfde artikel aan het een interessant concept te vinden, maar denkt dat er concreet weinig zal gebeuren: ‘Een satelliet zoals Asgordia voorstaat, zal altijd gelieerd moeten zijn aan een staat. Als er iets misgaat, blijft een Aardse staat verantwoordelijk’.