'Zorg voor betere financieringskansen fundamenteel onderzoek'

De League of European Research Universities (LERU) roept op tot meer waardering voor fundamenteel onderzoek zonder directe toepassingen. Een werkgroep onder leiding van Geert de Snoo, decaan van de Leidse Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, presenteerde daartoe op 29 augustus een notitie.

Voorspellen is moeilijk

Onderzoek is de ruggengraat van de Europese concurrentiepositie in de wereld, zo stelt de notitie. Het brede spectrum onderzoek aan Europese universiteiten legt de basis voor vele ontdekkingen en innovaties die bijdragen aan de Europese economie. Echter, in de vroege fases van fundamenteel onderzoek – van geesteswetenschappen tot sociale en levenswetenschappen – kunnen wetenschappers lang niet altijd voorspellen tot welke innovaties hun werk zal leiden.

Focus ligt nog te veel op toepassing

Volgens de LERU zou met name het Europese subsidieprogramma Horizon2020 hiermee beter rekening moeten houden. Horizon2020 loopt van 2014 tot 2020 en heeft een budget van 70 miljard euro voor innovatief onderzoek. Het programma doet jaarlijks oproepen voor het indienen van subsidieaanvragen. Een analyse van de LERU laat zien dat projecten die sterk gericht zijn op toepassing van onderzoek daarbij een grotere kans op succes hebben.

Gelijke kansen

De LERU ziet graag dat Horizon 2020 de oproepen meer gebalanceerd formuleert, zodat alle partijen evenveel kans hebben op een succesvolle subsidieaanvraag. Daarnaast pleit de organisatie voor meer nadruk op het belang van samenwerking tussen uiteenlopende onderzoeksgroepen. Daarmee ontstaan uiteindelijk optimale kansen voor universiteiten en industrie, aldus de notitie.