'Bewoonbare' planeet ontdekt op astronomische steenworp afstand

Astronomen hebben een leefbare planeet ontdekt bij Proxima Centauri, de dichtstbijzijnde ster vanaf ons zonnestelsel. De planeet, die de naam Proxima b heeft gekregen, staat op maar 4 lichtjaar afstand van de aarde. Leidse wetenschappers leggen uit hoe de planeet ontdekt is.

De onderzoekers ontdekten dat Proxima b veel dichter bij zijn ster staat dan de aarde bij de zon. Toch is het er niet heel warm, want Proxima Centauri is een zogenaamde rode dwerg, die veel koeler is dan onze zon. Vanwege de kleine afstand tot zijn ster duurt een jaar op Proxima b maar 11 dagen. De astronomen konden uit telescoopgegevens ook afleiden dat de rotsachtige planeet iets zwaarder is dan de aarde en dat er vloeibaar water kan stromen op het oppervlak, maar alleen in de zonnigste gebieden.

Bekijk de uitleg over de ontdekking van:

Het internationale team van astronomen (niet van de Universiteit Leiden) publiceerde de bevindingen op 24 augustus in het wetenschappelijke vakblad Nature.

Bron: NOS