Geneeskundestudent wint bronzen medaille in Rio

Leids geneeskundestudent en Asopos-roeier Boudewijn Röell heeft met de Holland Acht een bronzen medaille gewonnen op de Olympische Spelen in Rio.

Foto: Boudewijn Röell (Twitter)

Trots

‘We zijn trots op Boudewijn. Het was bijzonder te merken hoeveel LUMC’ers de race zaterdag live hebben gezien op tv en vol spanning meeleefden. Dat je zo lang en intensief naar dit moment kan toewerken en de bronzen medaille met het team binnenhaalt, is een topprestatie. Boudewijn is daarmee echt een ambassadeur voor onze studenten’, aldus Pancras Hogendoorn, decaan van het LUMC. Ook Röells roeivereniging Asopos, waarvan hij in 2006 lid werd, schrijft op haar website trots te zijn op diens prestaties. ‘Niet alleen is hij de eerste Asoposser die deelnam aan de Olympische Spelen, maar het behalen van de bronzen medaille zal nog heel lang worden gevierd en bejubeld.’

Race om zilver

De Holland Acht begon zaterdag 13 augustus rond 16:30 uur aan de finalerace. Eerder in de week hadden de roeiers zich via een herkansing weten te plaatsen voor de eindstrijd. Al vroeg in de race nam Groot-Brittannië afstand van het veld. Nederland was tijdens de tweede helft van de race nog verwikkeld in de strijd om het zilver, maar vlak voor de finish kwam de Duitse boot nog nipt langszij. De Nederlandse roeiers eindigden met een tijd van 5:31,59, Groot-Brittannië en Duitsland waren respectievelijk 5:29,63 en 5:30,96 minuten onderweg.

Dolgelukkig

Röell vertelde na afloop aan de NOS dat zijn team tot het laatst heeft geprobeerd de ‘paar meters verschil’ met Groot-Brittannië in te lopen. Later toonde hij zich desondanks dolgelukkig met de prestatie van zijn team. Na afloop van de prijsuitreiking postte hij op zijn Twitter-account een foto waarop hij met een brede lach zijn bronzen medaille toont. Hij schrijft erbij dat hij ‘#fokkingblij’ is tijdens zijn eerste spelen met de Holland 8 dit resultaat te halen.